Blogg

Normering högskoleprovet våren 2017

OBS: Detta är en gammal artikel. Den senaste informationen om normering för högskoleprovet hittar du här: Normering för högskoleprovet

Nu är normeringstabellerna ute. Vi kommer också att jämföra den mot tidigare års normering och mot våra spekulationer som ni kan se i vårt tidigare blogginlägg. Sedan kommer att följa en diskussion om framtiden för högskoleprovet och hur svårt det kanske blir att få ett bra resultat.

Status: Normeringstabellerna är uppe! Vi håller på att analysera dem.

Normeringstabellerna

Capture

Capture1

Du räknar ut din slutgiltiga normerade poäng genom att ta medelvärdet av din poäng på verbal och kvant.

 

Jämförelse med tidigare år

När vi jämför med tidigare år så har kvant blivit betydligt tuffare på de högre nivåerna men snällare på de lägre
Normeringsinlägget efter resultatet kommit våren 2017 kvant

Verbal har däremot blivit lite snällare på många av de högre resultaten men tuffare på de lägre.

Normeringsinlägget efter resultatet kommit våren 2017 verbal1

Intressanta aspekter och jämförelse med våra spekulationer

I vårt inlägg där vi spekulerade hur normeringen skulle förändras (som ni kan hitta här) trodde vi vissa saker.

1. Vi spekulerade att normeringen för kvant skulle bli tuffare, vilket också hände (iallafall för resultaten över 1,0, som ju också är de resultaten som de som pluggar till högskoleprovet generellt sett siktar på)

2. Vi spekulerade att normeringen för verbal skulle bli lättare, detta hände också. Dock så blev höjningen på kvant ganska dramatisk och på verbal så gällde sänkningen bara för nivåerna 1,1 till 1,6.

3. Normeringen för verbal är stabilare när det gäller de allra högsta nivåerna. Detta var ioförsig ingen spekulation men ändå något som är lite intressant och som man kan se i diagrammen.

4. Nu matchar nivåerna på kvant med nivåerna på verbal för de flesta nivåerna. UHR har ju haft det som ett uttalat mål att ett antal rätt som ger en viss poäng på verbal ska vara ungefärligt samma på kvant. Tidigare har kvantnivåerna legat lite under verbala nivåerna och vi har ju haft på känn att de kommer att närmas varandra. Tyvärr skedde det närmandet i större grad av att nivåerna på kvant höjdes än att nivåerna på verbal sänktes.

Har ni några andra intressanta saker som ni iakttagit? Diskutera gärna med oss i kommentarsfältet!

 

Hur många som fått olika resultat

Vi fick av Cajsa frågan om hur intaget kommer att påverkas av denna normeringen.

Jag satte mig och analyserade hur många det är som fått 2,0 för att se om man kan hitta något intressant samband där. Det är absolut olika skillnader men hur det påverkar intaget tror jag är väldigt väldigt svårt att spekulera i.

Intaget påverkas ju av hur många utbildningsplatser som tillsätts, söktrycket på olika utbildningar och hur stora årskullarna är osv. Så små faktorer som huruvida normeringen varit tuff eller inte tror jag knappast påverkar på ett förutsägbart sätt.

Här är iallafall de senaste årens antal som fått ett resultat på 1,0 eller högre.

hösten 2012 våren 2013 hösten 2013 våren 2014 hösten 2014 våren 2015 Hösten 2015 våren 2016 Hösten 2016 våren 2017
Totalt 44175 60532 54350 76483 59224 75471 60489 75304 55072 64962
2.00 59 52 60 63 59 75 56 62 57 68
1.95 58 59 62 81 79 109 79 73 69 75
1.90 94 105 100 160 119 149 148 113 93 96
1.85 126 180 154 215 156 233 191 141 111 159
1.80 193 263 278 359 245 355 220 240 184 230
1.75 302 361 353 442 378 427 340 319 237 355
1.70 382 490 456 599 464 618 433 438 354 484
1.65 488 611 569 751 595 754 553 607 445 639
1.60 567 737 730 952 727 926 691 771 526 760
1.55 707 924 841 1188 876 1104 881 901 670 958
1.50 848 1094 1041 1412 1057 1379 1044 1124 774 1187
1.45 969 1258 1176 1616 1253 1612 1219 1292 989 1315
1.40 1061 1541 1331 1844 1413 1735 1403 1600 1138 1504
1.35 1267 1642 1538 2063 1650 2050 1595 1839 1396 1748
1.30 1294 1852 1691 2280 1728 2269 1841 2068 1479 1834
1.25 1555 1971 1802 2435 1821 2461 1899 2427 1724 2147
1.20 1610 2160 1881 2713 2058 2731 2148 2588 1830 2229
1.15 1668 2331 2030 2930 2218 2926 2390 2974 1998 2481
1.10 1811 2471 2198 3046 2368 3126 2539 3026 2273 2566
1.05 1934 2581 2344 3290 2419 3283 2674 3349 2455 2825
1.00 1920 2760 2490 3413 2636 3473 2734 3404 2557 2799

 

Spekulationer om framtiden för högskoleprovet

Vi har ju skrivit tidigare om utredningen som staten gjort om högskoleprovet (inlägget kan ni ser här).

Det är absolut så att högskoleprovet har fiender i vår regering. Faktiskt så är det så att om utredningens alla förslag går igenom så kommer de som får bra betyg på första försöket att gynnas otroligt mycket. Detta leder då förstås till att alla som inte fick bra betyg på första försöket kommer att missgynnas.

Några av förslagen är:
1. man ska inte få plugga upp betygen alls
2. sänkta intagsnivåer för högskoleprovet från 33% till 15%
3. Man får inte skriva provet mer än tre gånger (sen måste man vänta i 2 år på att få skriva igen)

Sammantaget så kommer intagsnivåerna för högskoleprovet att öka dramatiskt.

Förslagen förväntas träda i kraft 2022 så det är ett tag kvar. Jag misstänker dock att det kommer att påverka intagsnivåerna för högskoleprovskvoten redan innan dess. Alla som har ett bra resultat men inte använt det än har ju ett stort intresse av att använda sitt resultat så snart som möjligt.

Vår rekommendation till alla som behöver plugga upp sitt högskoleprov är att göra det så fort som möjligt. Man har fortfarande en enorm fördel på högskoleprovet om man är väl förberedd. Vi förutspår att det kommer att gå från att vara en fördel till att vara ett måste. Så se till att ha fått ett bra resultat nu när chansen är bättre!

 

HPAkademins webbkurs

Om du inte fick ditt önskade resultat på detta provet så rekommenderar vi att du köper vår fina webbkurs!

webbkurs-hero

Webbkursen: Ändringslogg 2017-02-15 till 2017-04-16

 

Under upploppet till högskoleprovet så utvecklade vi en hel del nya funktioner i webbkursen. Såsom bland annat huvudräkningsappen som är vår nya funktion till webbkursen för att lära sig hantera tidspressen på kvantdelen. Vi vidareutvecklade även huvudräkningsappen så att den fungerar i mobilen samt registrerar poängen automatiskt till ditt konto. Vi lyckades även få in vårt första egenskapade högskoleprov. Veckorna framöver kommer det att trilla in en hel del nya egenskapade provpass då vi har det som vårt främsta fokus just nu! Efter högskoleprovet så la vi även in vårens högskoleprov med lösningar såklart!

Vad som är nytt

Ny funktion i HP-skills: Huvudräkningsappen. Åtta nya provpass i högskoleprovssimulatorn är inlagda. Ett antal frågor är tillagda till de olika kursavsnitten. Och ett antal delar har finputsats och förstärkts (ibland efter feedback från elever). Kom jättegärna med feedback! Vi förbättrar alla delar i webbkursen hela tiden men vi lägger speciellt fokus på de delar som våra elever vill att vi förbättrar!

Vad som läggs in snart – fler egenskapade provpass och vår egen ordträningsfunktion

Vi lägger ett speciellt fokus på våra egenskapade provpass nu. Det tog längre tid än vi hade hoppats att få in det första provet men nu har vi processen för att skapa provpass klar, så nu kommer vi att kunna producera fler provpass mycket snabbare, vi räknar med att kunna lägga ut ett helt prov (fyra provpass) ungefär varannan vecka, så om några månader kommer vi alltså att ha en hel del egenskapade provpass inlagda. Vi håller även på att utveckla vår egen ordträningsapp till webbkursen och den kommer förhoppningsvis vara klar inom några veckor!

Detaljerad ändringslogg

2017-02-15 – Matematiska förkunskaper – Förbättring av innehåll – Korrigerat några mindre fel i kursen om trianglar
2017-02-15 – Matematiska förkunskaper – Förbättring av innehåll – Korrigerat några mindre fel i frågorna om likformighet för trianglar
2017-02-19 – Matematiska förkunskaper – Nytt innehåll – Skapat frågor till kursen om räta linjens ekvation
2017-02-21 – Matematiska förkunskaper – Förbättring av innehåll – Korrigerat några mindre fel i frågorna om sannolikhet
2017-02-22 – Matematiska förkunskaper – Nytt innehåll – Skapat frågor till kurs om volym
2017-03-02 – Matematiska förkunskaper – Förbättring av innehåll – Utökat kursen om koordinatsystem
2017-03-09 – HP-simulator – Förbättring av innehåll – Förbättrat lösningsförslaget till 2014-10-26 PP5 F14 efter feedback från elev
2017-03-13 – HP-simulator – Nytt innehåll – Lade till textlösningar till HT13 PP1
2017-03-16 – Matematiska förkunskaper – Förbättring av innehåll – Mindre förbättringar av kursen om sannolikhet
2017-03-19 – HP-skills – Nytt innehåll – Nya huvudräkningsappen publicerad
2017-03-21 – HP-skills – Förbättring av innehåll – Buggfixar huvudräkningsappen, funkar nu på mac och mobiler
2017-03-22 – HP-skills – Förbättring av innehåll – Huvudräkningsappen Förbättrat system för att se sina scores, förbättringar med poänghanteringen
2017-03-22 – HP-simulator – Nytt innehåll – Egenskapat prov inlagt med lösningar
2017-03-27 – HP-simulator – Förbättring av innehåll – Förbättrat lösningsförslaget till 2015-03-28 PP2 F27 efter feedback från elev
2017-04-03 – HP-simulator – Förbättring av innehåll – Förbättrat lösningsförslaget till 2015-03-28 PP2 F22 efter feedback från elev
2017-04-03 – HP-simulator – Nytt innehåll – Lagt in vårens provs provpass 1 med lösningar
2017-04-03 – HP-simulator – Nytt innehåll – Lagt in vårens provs provpass 3 med lösningar
2017-04-03 – HP-simulator – Nytt innehåll – Lagt in vårens provs provpass 4 med lösningar
2017-04-03 – HP-simulator – Nytt innehåll – Lagt in vårens provs provpass 5 med lösningar
2017-04-07 – Matematiska förkunskaper – Förbättring av innehåll – Förbättrat kapitelfrågor till kurser om likformighet, trianglar och index

Regeringen vill införa nya regler för högskoleprovet och antagningen till högskolan

DSC_0024.NEF

Gör högskoleprovet nu! Det kommer att bli väldigt mycket tuffare när de nya reglerna träder i kraft

Publicerat 11 apr 2017

Regeringen har gjort en utredning om förändringar i antagningssystemet för högskolan. Förslagen som finns i denna utredning kommer leda till att det blir extremt mycket svårare att komma in på högskolan för de som inte fick bra betyg i gymnasiet. Man vill nämligen bland annat sänka kvoterna för intag via högskoleprovet, helt ta bort möjligheten att plugga upp sina betyg och begränsa antalet gånger man kan skriva högskoleprovet.

Vi på HPAkademin är extremt kritiska till detta och har skrivit en replik till Jörgen Tholin som vi publicerar nedan. Vår rekommendation till alla som funderar på att göra högskoleprovet för att plugga vidare är att göra det nu nu nu och satsa hårt på att få ditt resultat så snart som möjligt, helst till höstens prov! Det kommer bara att bli svårare och svårare att komma in via högskoleprovet i framtiden.

Information om HPAkademins Intensivkurser

Information om HPAkademins Personliga coachning

Information om HPAkademins Webbkurs

 

Vår replik till utredare Jörgen Tholin

De förslag regeringens särskilde utredare Jörgen Tholin har presenterat gällande Högskoleprovets framtida position i antagningssystemet måste betraktas kritiskt. Högskoleprovet behövs och åtgärder som minskar dess betydelse kan få allvarliga konsekvenser för många människor. Provet fyller en mycket viktig funktion, som ett naturligt och tydligt komplement till gymnasiebetygen och en andra chans som uppmuntrar till livslångt lärande. Begränsningarna i Högskoleprovets roll kombinerat med avskaffandet av möjligheten att plugga upp betygen kommer att slå hårt mot möjligheten att plugga vidare för elever som inte får bra betyg redan i första året i gymnasiet.

Utredningen konstaterar att tydlighet i urvalssystemet är viktigt. Man presenterar också ett antal åtgärder som följdriktigt kommer att skapa tydlighet, som avskaffandet av meritpoängssystemet. Men när det kommer till Högskoleprovet har man tänkt helt fel. Provets styrka är just dess tydlighet och dess enkla, kristallklara koncept, som överbryggar de ofrånkomliga problemen kring betygsinflation, brist på likvärdighet mellan olika gymnasieskolor och kring gymnasiebetygens allmänna komplexitet. Alla skriver samma, nogsamt konstruerade prov och alla provresultat normeras likvärdigt. Lättare och tydligare kan det inte bli, och detta enkla koncept har släppt in mängder av människor till de utbildningsplatser de visat sig förtjäna. Om man eftersträvar tydlighet, varför minska betydelsen av den enda del i systemet som faktiskt är riktigt tydlig?

Högskoleprovet är tack vare denna tydlighet en välbehövlig och uppskattad extra chans i urvalet till utbildningsplatserna. Vi på HPAkademin, som hjälper personer att förbereda sig väl inför Högskoleprovet, har själva fått vara med på tusentals människors resor till sina drömutbildningar genom provresultatet.

För många är det inte ett alternativ att plugga upp betygen, eftersom det tar onödigt lång tid och är krångligt. Jörgen Tholin vill dessutom förvärra det ytterligare genom att ta bort möjligheten att kunna plugga upp sitt betyg! Redan nu är högskoleprovet alltså i princip dessa elevers enda möjlighet att komma in på de utbildningar de drömmer om, och med Jörgen Tholins förslag kommer provet de facto att bli den enda dörren som inte är stängd.

Högskoleprovets prognosvärde, det vill säga Högskoleprovets förmåga att förutse vilka personer som är bäst lämpade för att klara av en universitetsutbildning, har ifrågasatts på ett överdrivet sätt. Ett avgörande perspektiv som har försvunnit i jämförelser mellan gymnasiebetygens och Högskoleprovets respektive prognosvärde är det faktum att populationerna inte är helt jämförliga. Högskoleprovet är i grund och botten en andra chans. Det finns ingen anledning för de starkaste gymnasiestudenterna att skriva Högskoleprovet, eftersom de har bra betyg och redan klarar sig bra vid urvalet. De väljer därför i hög grad att inte skriva Högskoleprovet. Många av de som söker in med sitt Högskoleprovsresultat är även äldre och har andra åtaganden som kan göra att de har anledning att ta färre högskolepoäng än den som kommer direkt från gymnasiet. Utredningen försöker helt enkelt jämföra den andra chansen mot den första chansen och finner naturligtvis en skillnad mellan dem! Det säger inte nödvändigtvis något om prognosvärdet hos själva Högskoleprovet. Jämförelser som har tagit skillnaderna i populationerna i beaktning, t.ex. genom att kontrollera för åldersskillnader, har funnit att Högskoleprovet fungerar lika bra som urvalsmetod som gymnasiebetygen.

Frågan är alltså egentligen inte om Högskoleprovet är ett bra urvalsverktyg. Frågan är snarare huruvida vi som samhälle vill erbjuda en ordentlig andra chans, eller ska hela ens framtid i realiteten stå på spel när man skriver de där första betygsgrundande proven som sextonåring under första året på gymnasiet?

En minskning av Högskoleprovets roll i urvalsprocessen är ett direkt slag mot de elever som behöver en andra chans. Jag är själv ett exempel på en person som har gjort denna resa. Från att ha haft dåliga betyg i gymnasiet pluggade jag över ett halvår upp mitt resultat på Högskoleprovet till 2,0 och slutförde senare en examen på Handelshögskolan i Stockholm. Jag visste inte ens om att Handelshögskolan fanns när jag läste ettan och tvåan i gymnasiet, än mindre vad som krävdes för att bli antagen. Med detta förslag kommer gränserna för antagning via Högskoleprovet att öka dramatiskt och möjligheterna att få denna andra chans därmed minska.

Jörgen Tholins förslag skulle ge ytterligare fördelar åt de studenter vars föräldrar har planerat för sina barn att plugga på elituniversitet sedan barnsben. Socioekonomiskt utsatta barn har inte denna fördel. Hur går det för barnen som först i tvåan eller trean i gymnasiet inser att studier är otroligt kul och avgörande för ens framtid? Då har de troligtvis redan fått ett antal dåliga betyg under de första åren av gymnasiet och kommer inte att kunna hävda sig i urvalsprocessen, hur hårt de än pluggar under den resterande gymnasietiden. Dessa sent blommande barn får i och med detta förslag ytterligare motvind, då det blir svårare för dem att kunna göra samma resa som jag och faktiskt få en andra chans.

Även utredningens förslag att man inte ska få skriva Högskoleprovet hur många gånger man vill är till synes fullständigt omotiverat. Jörgen Tholin föreslår att man endast ska få skriva tre högskoleprov under en treårsperiod. Vem det hjälper att elever ska bli nekade att skriva det där fjärde Högskoleprovet är högst oklart. De bör väl uppmuntras snarare än förhindras att göra upprepade försök att komma in på de utbildningarna de drömmer om?

Den föreslagna åldersgränsen på 19 år är ytterligare en missriktad åtgärd. Att många elever skulle strunta i gymnasiebetygen på grund av att Högskoleprovet existerar är ett dubiöst påstående och inget som existerar i verkligheten. Det som däremot är realitet är att många elever är otroligt stressade och nervösa över sina betyg. Centralt i det är att man inte vill halka bakom sina vänner och tvingas till ett ofrivilligt studieuppehåll mellan gymnasiet och högskolan. Att man inte får testa på att göra Högskoleprovet under gymnasietiden skulle öka denna stress helt i onödan. Det skulle även öka pressen man har på sig när man slutligen får skriva Högskoleprovet i trean på gymnasiet. Missar man det kan man behöva vänta ett år innan man kan studera vidare. Vem drar nytta av det?

Det sägs i utredningen att centralt för antagningssystemet ska vara “ett livslångt lärande”. Vi på HPAkademin delar den åsikten och är därför bestörta över att deras förslag är en ren kniv i ryggen på de personer för vilka “livslångt lärande” faktiskt gäller: de som behöver en andra chans. Vill man att andra elever än de som privilegierats med förutseende föräldrar ska ha en chans att komma in på högre utbildningar är det naturligt att befästa och stärka Högskoleprovets position som central institution i antagningssystemet, inte försvaga den!

Johan Ström, VD HPAkademin

 

Utredningen finns att läsa i sin helhet här

 

HPAkademins tjänster för att plugga till högskoleprovet är bland annat webbkurs och personlig coachning. Satsa så snart som möjligt på att få det resultatet du behöver! I dagsläget har man god chans att nå sitt resultat om man faktiskt lägger ned ordentligt med tid och fokuserar på rätt saker. Om/när de nya reglerna träder i kraft så kommer det bli dramatiskt mycket svårare att komma in via högskoleprovet.

 

Uppdatering: 2018-07-06
De nya reglerna som fanns på förslag godtogs inte. Det enda förändringen som faktiskt kommer att träda i kraft är att det införs åldersgräns på högskoleprovet. Du kan läsa mer om det här: Åldersgräns på högskoleprovet