Vi vet av erfarenhet att några personer glömmer att anmäla sig! Så gå in och anmäl dig nu! Vänta inte tills ikväll!
UHR tillåter ingen sen anmälan och det är alltid några som tyvärr missar att anmäla sig. Så undvik det misstaget genom att boka nu på direkten!
Om du anmäler dig nu så måste du också betala med kort. Det är för sent att betala med bankgiro.
Du anmäler dig på hogskoleprov.nu. Kostnaden för provet är 450kr
Boka även kurs med oss för att nå ditt mål
Med lite mindre än två månader kvar till provet så är det verkligen dags att komma igång nu! Det går att förbättra sig mycket på kort tid, men det blir lättare ju mer tid du har på dig. Så vänta helst inte en dag till med att komma igång!
HPAkademins webbkurs innehåller det du behöver!
Diagnos
Du börjar med att göra en diagnos, som du sen får feedback på med en studieplan så att du vet exakt var du ska lägga din tid för att förbättra dig snabbast möjligt.
Matematisk genomgång
I webbkursen finns det sen en matematisk genomgång som är hyperfokuserad på att du ska snabbt lära dig den matten som ger mest värde på högskoleprovet!
Metoder och tips
Det finns även en sektion som vi kallar för HP-skills. Den är fokuserad på att du ska lära dig smarta knep och effektiva metoder för att knäcka koden för hur man hanterar provets alla klurigheter. Tidspress, dåligt fokus, stress på provdagen, hur man hanterar de olika typerna av frågor – Vi har lösningen till alla problem man kan ha till högskoleprovet.
Gamla prov-träning
Slutgiltigt så har vi en HP-simulator där alla gamla prov finns. Samt ytterligare prov som vi själva skapat och sammanställt i samma form som provet är (PDF med 40 balanserade uppgifter). Där kan du simulera provet för att lära dig hantera formatet. Det finns även auto-rättning och lösningar till alla uppgifter (varav 489 lösningar finns i videoformat).
Du får helt enkelt allt du behöver för att förbättra dig snabbast möjligt!
Det finns för tillfället inget sekretessskydd för tipsare om fusk på högskoleprovet. Så om du skulle få höra att någon fuskat till sig ett resultat på högskoleprovet och maila UHR om det så finns risken att du kan behöva vittna om det då. Regeringen håller för tillfället på att utreda det för att kunna införa tipsare-skydd.
Däremot så kan du faktiskt tipsa anonymt ändå! UHR är mycket intresserade av att få sådana tips även om de kommer från anonyma källor.
För att tipsa om fuskare så kan du skicka ett anonymt mail till UHR genom en anonymitetstjänst som heter https://anonymousemail.me/.
Hur du gör
Gå in på https://anonymousemail.me/.
Skriv in registrator@uhr.sei fältet för ”to:”
Skriv ”tips om fuskare” i fältet för ”subject:”
Skriv sedan i mailet all information som du vet: Namn, personnummer, varför du misstänker att personen fuskat osv.
Du behöver inte skriva någon adress i fältet ”reply to:”
Sen klickar du bara på ”Send” knappen längst nere. Så har du tipsat UHR anonymt och behöver inte oroa dig för att ditt namn kommer fram
Fuskliga sprängd! Hur påverkar det högskoleprovet? – April 2017
Som du kanske läst i medier senaste dagarna så stoppade ekobrottsmyndigheten en fuskliga nu direkt under högskoleprovet våren 2018. Detta är ju naturligtvis fantastiskt för oss som inte fuskar. Dels så stoppades 70 personer som höll på att fuska till detta provet, och dels så tror vi på HPAkademin nu att detta är slutet för det stora organiserade fusket på högskoleprovet. Här ska vi försöka redogöra för vad som hänt.
Fuskarna har alltså anordnat fusket genom att förse köparna med hörsnäckor och gett dem svaren till högskoleprovet via dem. UHR har försökt stävja detta genom att göra olika versioner av provpassen där ordningen på uppgifterna omkastats. Detta stoppade vissa fuskare på just det provet då de införde detta, men vissa fuskare lyckades anordna fusket ändå. Det är ju svårt för UHR att göra det omöjligt för fusk att ske, utan att kraftigt göra det jobbigt för riktiga provskrivare. Man kan ju se att på detta provet så ställde versionerna till det väldigt mycket för riktiga provskrivare. UHR har tappat kontrollen på vilken version som vilken person skrev, så nu måste de lägga ner mycket tid på att få det korrekt så att rättningen blir korrekt.
Det som hänt nu är istället att ekobrottsmyndigheten lyckats spåra upp fuskarna och gripit dem, och på så sätt stoppat fusket. Fuskarna har ju tjänat enorma pengar på att sälja fusk (man pratar om att 7 miljoner kronor beslagtagits). Man grep huvudanordnarna i lördags i en lägenhet i Norrköping medan provet skrevs, och man verkar även ha stoppat en del personer som ska ha köpt fusket under dagen också.
Det är ju fantastiskt att myndigheterna nu gjort ett krafttag mot detta. Naturligtvis är det ganska allvarligt skattebrott att dölja intäkter på miljoner, men för de flesta släpper man nu ju ut en trygghetens suck över att fusket kanske en gång för alla är stoppat. Vi på HPAkademin tror nämligen att de som är tillräckligt listiga för att kunna skapa ett sånt här fusk nu i framtiden inte kommer att våga försöka. Våra anställda har ganska regelbundet blivit kontaktade av fuskanordnarna för att få hjälp att göra fusket. Naturligtvis har vi direkt då tackat nej och meddelat UHR. Vi tror även att potentiella köpare av fusk nu verkligen inte vågar göra det längre. Alla som köpt fusk senaste åren är nog (med all rätta) extremt nervösa över att de kommer att bli hittade och utslängda från deras utbildningar. UHR verkar gå hårt åt det som misstänks för fusk!
I förlängningen kan detta nog leda till lättare normeringar och lägre intagningsnivåer på de attraktiva utbildningarna. Vi gör bedömningen att de 70 personer som stoppades detta provet nog inte nämnvärt kommer att påverka normeringen, men de kan potentiellt påverka intagsnivåerna! Det kan ju dock också vara så att UHRs andra fuskstävjande åtgärder: att de 1. inte bara kastat om ordningen på uppgifter utan även ändrat svarsalternativen på vissa uppgifter, utan även 2. gett ut provdokumenten i kuvert. Om det är så att detta bara var en av flera ligor, och att även de andra ligorna stoppades nu detta provet, så kan det absolut medföra lägre nivåer på normeringen. Så vi håller tummarna för det!
På diverse onlineforum spekuleras det nu om vilken fuskliga det var som stängdes ner. HP-guden och HP-hjälpen bland andra har figurerat på forumet flashback. Vi på HPAkademin tror och hoppas att även om det blir så att inte alla ligor stoppades nu, så kommer alla andra ligor att lägga ner nu. Om man tjänat miljoner på att sälja fusk så borde man vara väldigt glad om man i slutändan kommer undan med det, till skillnad från ligan nu som fått deras skurkaktigt intjänade pengar beslagtagna.
HPAkademins VD Johan Ström kommenterar fuskligan i ExpressenTV
HPAkademins webbkurs – Sättet de ärliga når sin drömutbildning
Om man pluggar till högskoleprovet istället för att köpa fusk så kommer man att må mycket bättre i längden av flera olika anledningar. Det man lär sig när man pluggar med vår webbkurs är kunskaper som är bra för när man pluggar på universitetet och livet generellt, inte bara för högskoleprovet. Det är väldigt värdefullt att ha bra ordförråd och god läsförståelse, men även att kunna prestera på tentor och prov. Med våra lärmetoder så får du fördelar även efter högskoleprovet är klart! Du slipper naturligtvis också oroa dig för att bli ertappad vid fusk. Så satsa nu att nå drömresultatet- På rätt sätt!
I dagarna har det återigen börjat blåsa upp till storm kring det alltmer omdebatterade högskoleprovet. I det här blogginlägget sammanställer vi på HPAkademin vad som har framkommit och analyserar läget.
Vi, som arbetar med att hjälpa personer att nå sin drömutbildning via högskoleprovet utan fusk, ser naturligtvis mycket allvarligt på det fusk som förekommer. Vi vet hur mycket högskoleprovet betyder för många, och vi förstår att fusket kan undergräva provets trovärdighet och legitimitet och i värsta fall också kan påverka normeringstabellerna för de som inte fuskar.
Vad är det som har hänt?
SVT Dold publicerade igår resultatet av en granskning de gjorde i samband med vårens högskoleprov. Reportern Sam Bezzazi har själv gått undercover och testat den tjänst en liga erbjuder: mot hög betalning (upp till 100 000 kronor) får kunderna ett toppresultat på högskoleprovet. Utan att själv skriva provet tar han emot den tekniska utrustningen ligan har konstruerat och under provdagen skriver han ned de svar han får från en liten hörsnäcka. Ligan ger honom de rätta svaren på 156 av 160 upppgifter – ett resultat som helt klart motsvarar 2,00.
I samband med detta har Bezzazi och SVT Dold även granskat de vida nätverken kring personerna bakom den aktuella fuskligan. Genom att intervjua olika källor, och genom att jämföra toppresultat på högskoleprovet mot gymnasiebetyg hos personer som har haft olika relationer med fuskare och säljare av fusk, har man kunnat skapa en lista på 87 personer som på något av de senaste nio proven mycket troligt har fuskat till sig ett högskoleprovsresultat.
Här kan du själv se det tvådelade reportaget: Del 1 Del 2
SVT Dold:s avslöjande är mycket viktigt, och ger en tydlig bild av högskoleprovets problem med systematiskt fusk. Ju mer som framkommer om det omfattande fusket, desto starkare framträder bilden av en krisartad situation.
Redan för två år sedan kom ett avslöjande om fusk på högskoleprovet. Då var det Verkligheten i P3 som visade att det fanns så kallade ”spökskrivare” som med hjälp av falskleg själva gick till provlokalen och skrev ett högt resultat på högskoleprovet åt kunder som betalade.
Detta rörde sig alltså om en annan – och om än moraliskt förkastlig inte lika allvarlig – typ av fusk jämfört med det mer avancerade och systematiserade fusk som senare har avslöjats. Spökskrivarna hade den naturliga begränsningen att de bara kunde ordna ett toppresultat till en kund, medan de ligor som idag använder teknisk utrustning för att distribuera provsvar i teorin kan hjälpa hur många som helst att fuska.
Magnituden av detta problem blev tydligt efter det förra provet, hösten 2015, då Universitets- och högskolerådet (UHR, som är ansvariga för högskoleprovet) gick ut och berättade att ett fyrtiotal personer fått sina resultat underkända på grund av att de svarat helt identiskt. Det fanns alltså tydliga tecken på att en stor fuskliga hade legat bakom de mycket suspekta likheterna, och UHR agerade utifrån de juridiska möjligheter de hade. De som åkte fast fick möjligheten att göra ett extrainsatt omprov.
Även om dessa drygt 40 personer i höstas alltså blev avslöjade kvarstår problemet med det omfattande fusket. Det ska noteras att de personer som åkte dit i fjol alltså av allt att döma tillhörde samma, enskilda liga – vi vet ingenting om hur många andra personer som fuskade med hjälp av andra ligor som hade tänkt på att inte ge alla kunder identiska svar, och som därför inte kunde avslöjas. Och efter vårens prov har SVT Dold nu alltså med all önskvärd tydlighet visat att problemet med det systematiska fusket kvarstår.
Hur ska fusket stoppas?
Trots att UHR satte dit ett stort gäng fuskare i fjol, står de fortfarande i stort sett handfallna inför problemet. Möjligheterna att motverka fusket är idag begränsade, och UHR själva har (redan innan SVT Dold:s avslöjande) vänt sig till regeringen med en lista på viktiga åtgärder som möjliggör att fusket kan stävjas.
Nedan listar vi de åtgärder som UHR har föreslaget, med HPAkademins kommentarer:
1. Inför krav på att provsvar lämnas på heder och samvete. Detta kan vid första anblicken anses vara en banal åtgärd, men är viktig ur ett juridiskt perspektiv. Idag går det inte att lagföra fusk på högskoleprovet – det finns helt enkelt ingen lag som förbjuder fusk i sig och det enda UHR kan göra är att stryka resultat – men om provdeltagarna intygar att de följer UHR:s föreskrifter och inte fuskar så går det att åtala fuskare för ”osann försäkran”. I praktiken kan detta ordnas genom ett enkelt tillägg på det första svarsbladet som man fyller i när man skriver högskoleprovet.
2. Tillåt utrustning som stör kommunikation under högskoleprovet. Det rör sig alltså om störsändande utrustning som helt enkelt stänger av möjligheten att kommunicera elektroniskt inom en provsal. Idag är detta inte lagligt. Ett problem med förslaget, som UHR själva inte tar upp, är de höga kostnader som rimligen måste medföra inköp och installerande av sådan utrustning till mängder av provlokaler. Det är inga billiga grejer, och om UHR inte får särskilda medel tilldelade sig för dessa kostnader så måste det innebära att den redan höga kostnaden för att skriva högskoleprovet (450 kronor) höjs ytterligare.
3. Inför möjlighet för provvakter att visitera provdeltagare. Detta skulle naturligtvis innebära ett mer eller mindre grovt intrång på den personliga integriteten, och det är därför det idag inte är lagligt. Frågan är om det ändå är motiverat. Vi på HPAkademin ställer oss högst tveksamma till att man som provdeltagare ska riskera omfattande obehag för att man vill skriva högskoleprovet. Men något som bör noteras i detta sammanhang är att en visitation inte skulle behöva vara särskilt omfattande. De som fuskar med hjälp av fuskligorna får svaren i hörsnäckor, som visserligen är små och diskreta men inte osynliga, och då räcker det med att provvakterna helt enkelt kontrollerar om provdeltagarna har något sådant tekniskt instrument i örat. Visserligen kan man också tänka sig att en fuskare i så fall bara stoppar in hörsnäckan i örat efter att ha blivit kontrollerad, men då gäller det i så fall att göra det inne i provsalen utan att det ska synas vilket medför en ökad risk för fuskaren.
4. Inför sekretesskydd för tipsare. I dagsläget är det inte möjligt för de som vill tipsa om fusk att lämna in sådana tips till UHR anonymt. Att möjliggöra sådant anonymt tipsande förefaller vara en enkel och bra åtgärd. Förslagsvis kan det ordnas genom ett anonymt formulär på UHRs hemsida.
Vi på HPAkademin hoppas naturligtvis att ett batteri av fuskstävjande åtgärder införs så snart det är möjligt och välkomnar därför de förslag som UHR har lämnat. Fusket måste stoppas. Vi på HPAkademin kommer att bygga på UHRs förslag i ett eget förslag med en lösning på fuskproblematiken i ett eget debattinlägg som kommer att publiceras senare.
För övrigt: har fusket koppling till normeringstabellerna?
I måndags offentliggjordes normeringstabellerna för vårens högskoleprov, och dessa tabeller har mött nästan lika starka reaktioner som det omfattande fusk som avslöjats. Många har varit upprörda över att det i år har behövts fler poäng än tidigare för att nå många av de höga resultaten. Det är dock svårt att ifrågasätta att poänggränserna fluktuerar lite över tid – det är så normeringstabellerna fungerar (du kan läsa lite mer om hur normeringen fungerar och har förändrats över tid i ett blogginlägg vi skrivit om ämnet).
Vad som däremot är lite häpnadsväckande när det gäller årets normering är att andelen personer som fått ett av de högsta resultaten har sjunkit märkbart. Nu har till exempel 6,4 procent av provdeltagarna fått ett resultat på 1,50 eller högre. Hösten 2015 var samma siffra 7,7 procent, och våren 2015 8,1 procent – och tittare man ännu längre tillbaka så har den andelen legat väldigt stabilt kring just 8 procent i flera år. Detta stämmer överens med grundprincipen för normeringen: att det alltid ska vara lika lätt eller svårt att skriva ett visst resultat, oavsett prov. Även om poängen som krävs för exempelvis 1,50 kan variera en del, bör procentandelen av provdeltagarna som får det resultatet ligga rätt konstant över tid. Att andelen nu har sänkts så pass mycket är därför förvånande.
Eftersom normeringstabellerna (som upprörde många provdeltagare) publicerades nästan samtidigt som SVT Dold:s stora avslöjande (som också upprörde många provdeltagare) är det extra lockande att försöka koppla samman dessa skilda omständigheter, det vill säga: skylla de tuffa normeringstabellerna på att många fuskat. Och visst, ett sådant samband är inte helt taget ur luften. Eftersom vi ser att fuskligorna hjälper så många personer på samma gång att fuska, så är det inte helt otänkbart att ett stort antal fuskresultat över 1,50 faktiskt kan påverka normeringstabellerna för dessa höga resultat.
Grundprincipen är att det stora antalet personer som skriver högskoleprovet varje år ska innebära att fuskarna inte kan utgöra någon faktiskt påverkan (även om vi tänker oss 100 fuskare så ska de försvinna i den stora mängden som utgörs av 75 000 provdeltagare). Det är dock ett jämförelsevis litet antal personer som skriver något av de högsta resultaten varje år, och om ett stort antal fuskare får sådana höga resultat kan man föreställa sig att detta faktiskt kan påverka normeringen och därmed påverka det faktiska resultatet för vissa av personerna som skriver höga resultat utan fusk.
När det gäller den plötsliga, och underliga, förändringen i andelen av provdeltagarna som får ett högre resultat (6,4 procent med 1,50 eller högre, som sagt, till skillnad från runt 8,0 procent tidigare) är det dock svårt att begripa hur fusket ens i teorin kan påverka. Det skulle möjligen vara om många av fuskare tillhör den referenspopulation av provdeltagare som går i trean på gymnasiet. Den referenspopulationen (som i regel ska prestera lite sämre än de mer erfarna provdeltagarna) analyseras extra när normeringen görs, och det är därför där man möjligen skulle kunna föreställa sig att ett större antal fuskare kan ha påverkat hur stor andel av provdeltagarna som fått ett högt resultat. Men detta är, vilket ska understrykas, bara vilda teorier.
Vad vi däremot kan påstå med säkerhet är att även en plötslig och oförklarlig förskjutning i normeringen påverkar förtroendet för UHR och högskoleprovet, som redan har fått förtroendet kraftigt stukat på grund av avslöjandena om omfattande fusk. UHR har inte förklarat hur andelen som får höga resultat plötsligt kan ha minskat så drastiskt – om förändringen exempelvis, vilket är en möjligt förklaring, är resultatet av en medveten strategi att göra de högsta resultaten mer utslagsgivande – och det är en brist i deras kommunikation som vi på HPAkademin bara kan beklaga.
—
Oavsett strul och konstigheter som under den senaste tiden skapat en negativ mediebild av högskoleprovet, försvarar HPAkademin den självklara inställningen att högskoleprovet är och förblir ett mycket viktigt instrument i antagningen. Problemen med fusk som framkommit är allvarliga, men får inte användas som argument för att ifrågasätta högskoleprovet i sig. Istället ska fusket åtgärdas med krafttag för att säkerställa att högskoleprovet fortsätter att vara den nödvändiga andra chansen för alla de som inte visade upp sin fulla potential under gymnasiet.
Viktigt att notera att förbättring av högskoleprovsresultat inte betyder fusk
Förutom den rent konkreta fuskproblematiken i att de som fuskar får resultat de inte gjort sig förtjänt av och kan konkurrera ut andra från attraktiva utbildningsplatser, ser HPAkademin även ett problem med fusket i att det riskerar att misstänkliggöra även de som skriver höga resultat utan fusk. Vi, som i flera år har jobbat med att hjälpa sådana personer som lägger ner massor av energi på att höja sitt högskoleprovsresultat av egen kraft, vet att någons höga högskoleprovsresultat inte ska misstänkas som fusk bara för att han eller hon hade dåliga gymnasiebetyg. Detta är en mycket viktig nyans i granskandet av fusket som försvann i SVT Dold:s granskning, som bland annat byggde på att jämföra just gymnasiebetyg med högskoleprovsresultat.
Vi på HPAkademin vill försvara möjligheten att kämpa sig till ett högt högskoleprovsresultat för att komma in på sin drömutbildning. Denna viktiga möjlighet i antagningssystemet ska vara tillgänglig för alla, och den får inte hotas – varken av fuskare som konkurrerar om utbildningsplatserna på falska grunder, eller av att högskoleprovet berövas sin starka roll i antagningssystemet till följd av fuskproblematiken.
HPAkademin.
HPAkademin är Sveriges främsta anordnare av kurser och coaching för högskoleprovet. Våra privatlärare har alla fått 2,0 och vi har hjälpt hundratals personer att förbättra sitt resultat på högskoleprovet och komma in på sin drömutbildning. Om du är taggad på en förändring i ditt liv och vill plugga vidare men inte är säker på att du har betygen för att komma in på det du vill plugga – kontakta oss så hjälper vi dig! Du når oss via telefon, ringa eller smsa, 0738 41 41 45 eller maila info@hpakademin.se.
Vi kan se i statistiken att en hel del av de mest populära programmen fick lite lättare nivåer i andra urvalet.
Av de hundra mest populära programmen (räknat i antal reserver) så var det 54 st som fick lättare antagningsnivåer i andra urvalet jämfört med första urvalet. De resterande 46 var alltså oförändrade i nivå från första och andra urvalet (de tog dock naturligtvis in reserver men reserverna hade alla samma HP som den sista som togs in i första urvalet).
Handelshögskolans ekonomprogram, Engelsk inriktning
Göteborgs universitet
1,35
1,35
0,00
14
636
Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor
Uppsala universitet
1,20
1,15
-0,05
22
635
Ekonomiprogrammet
Örebro universitet
1,20
1,2
0,00
23
631
Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram
Stockholms universitet
1,20
1,2
0,00
63
625
Personalvetarprogrammet
Örebro universitet
0,95
0,95
0,00
44
611
Kandidatprogram i International Business
Lunds universitet
1,55
1,55
0,00
14
597
Sjuksköterskeprogrammet
Lunds universitet
1,05
0,9
-0,15
42
595
Fysioterapeutprogrammet
Lunds universitet
1,45
1,4
-0,05
17
595
Socionomprogrammet
Umeå universitet
0,85
0,75
-0,10
69
578
Sjuksköterskeprogrammet
Uppsala universitet
1,00
0,9
-0,10
62
574
Ekonomprogrammet
Högskolan i Gävle
1,25
1,15
-0,10
58
573
Fysioterapeutprogrammet
Linköpings universitet
1,25
1,25
0,00
25
572
Kandidatprogram i Human Resources
Linköpings universitet
1,20
1,15
-0,05
19
567
Sjuksköterskeprogrammet
Malmö universitet
0,95
0,85
-0,10
53
556
Kandidatprogram i utredningskriminologi
Högskolan i Gävle
1,05
1
-0,05
48
551
Socionomprogrammet
Linnéuniversitetet
0,85
0,75
-0,10
47
550
Ekonomie kandidatprogrammet med inriktning företagsekonomi
Södertörns högskola
1,00
1
0,00
44
542
Arkitektur och teknik, arkitekt/civilingenjör
Chalmers tekniska högskola
1,75
1,75
0,00
8
524
Arkitektprogrammet
Umeå universitet
1,45
1,35
-0,10
32
510
Sjuksköterskeprogrammet
Sophiahemmet Högskola
0,90
0,85
-0,05
53
509
Sjuksköterskeprogrammet
Karolinska institutet
0,90
0,9
0,00
45
508
Personalvetarprogrammet, inriktning psykologi
Södertörns högskola
1,10
1,05
-0,05
14
506
Tekniskt basår
Chalmers tekniska högskola
1,15
1,15
0,00
132
502
Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik
Uppsala universitet
1,30
1,25
-0,05
26
475
Fysioterapeutprogrammet
Karolinska institutet
1,20
1,15
-0,05
47
470
Kandidatprogram i marknadskommunikation och IT
Stockholms universitet
1,10
1,05
-0,05
28
470
Socionomprogrammet
Högskolan i Gävle
1,00
1
0,00
8
469
Sjuksköterskeprogrammet
Karolinska institutet
0,75
0,7
-0,05
84
468
Civilingenjörsutbildning öppen ingång
Kungl. Tekniska högskolan
1,45
1,45
0,00
53
465
Beteendevetenskapliga programmet
Mälardalens högskola
0,95
0,85
-0,10
31
459
Sjuksköterskeprogrammet
Göteborgs universitet
1,10
1
-0,10
57
452
Civilekonomprogrammet
Karlstads universitet
0,95
0,9
-0,05
104
422
”Jag kom inte in, vad ska jag göra härnäst?”
Låta oss hjälpa dig förstås! Våra kurser har hjälpt tusentals elever in på sina drömutbildningar. Våra metodiker har utvecklats av de som får allra bäst på provet så vi vet vilka trix som hjälper!
Vi har tre tjänster som du kan välja mellan 1. Intensivkurser 2. Personlig coachning och 3. Webbkurs
Intensivkursen är en kurs man tar på en dag för att få det viktigaste och de bästa tipsen
Alla våra kurser är otroligt uppskattade och har fått förträffliga betyg av våra användare. 5/5 på både google reviews och facebook reviews.
”Jag har gått HPakademins intensivkurs, webbkursen och fått coachning. Tummen upp för kurserna! Professionella, välstrukturerade och metodiska på ett sätt som gör att jag blivit bättre på Högskoleprovet.”
Hej! Du kan läsa här nedan hur huvudräkningstränaren fungerar och varför den är så effektiv för dig att träna upp din snabbhet på kvantdelen. Men för att använda huvudräkningstränaren behöver du köpa webbkursen. Det kan du göra här: Webbkurs
Huvudräkningstränaren – Bli snabbare och säkrare på kvantdelen
I huvudräkningstränaren kan du träna på våra smarta metodiker för huvudräkning. Om du förbättrar din snabbhet på att göra uträkningar så kan du snabba upp dig otroligt på kvantdelen.
Du blir dock inte bara snabbare utan även säkrare. I kvantuppgifterna blandas ju moment av att du ska tänka på regler och sen använda dem för att räkna ut tal. Om du låser dig och blir frustrerad i uträkningsmomenten så tappar du fokus och det blir lätt att tappa bort var man var i uppgiften. Undvik det genom att nöta huvudräkning i huvudräkningstränaren.
Du kan träna på de olika räkneoperationerna: Addition, subtraktion, multiplikation och division. Men du kan även träna på mer komplexa uppgifter som t.ex. bråkreglerna och algebra där du löser fram x.
De olika svårighetsgraderna
Vi har tre olika nivåer av uppgifter inom de olika huvudräkningsoperationerna. Uppvärmnings-, normal- och överkursnivå. När du väljer en nivå och trycker starta så kör du sedan i 2 minuter och får ett hastighetsbetyg som bygger på hur många rätt svar du fått. Det betyget går mellan ”inte bra alls”, ”inte bra”, ”OK”, ”Bra” och ”Väldigt bra”.
En rekommendation vi har till alla är att köra ganska mycket huvudräkning tills du når ”väldigt bra”. Om du når dit så kan du sen köra några minuter om dagen bara för att upprätthålla den snabbheten. Tänk på att du får värde av att träna ytterligare huvudräkning även om du är snabb, eftersom du sänker den mentala kostnaden av att hantera siffror och det gör att du kan fokusera ytterligare på andra aspekter i högskoleprovsuppgifterna.
Uppvärmningsnivån är för att du ska komma igång, denna nivå ska kännas väldigt lätt. Om den känns klurig så kör den några gånger tills du känner dig bekväm med den.
Normalnivån är den nivå som du mest ska träna upp din hastighet för. Den motsvarar den typen av uträkningar som vi bedömer att du får mest värde på högskoleprovet av att bli snabb på.
Överkursnivån är som du hör på namnet lite överkurs. Det är jättebra att bli så bra på huvudräkning att du kan göra dessa uppgifter utan att skriva ner dem, men de är ganska tuffa och på själva högskoleprovet skulle du nog kunnat lösa dem genom att avrunda eller ställa upp dem. Det är dock jättebra träning att bli bekväm med dessa uppgifter också. Då kommer du att tycka att ”normala” uppgifter är buslätta!
Börja med uppvärmningsnivån men gå snabbt vidare och bli riktigt vass på normalnivån. Testa gärna även en del på överkursnivåerna, men ditt fokus ska ligga på att träna på normalnivåerna
Du ska träna på att lösa huvudräkningsuppgifterna med rätt metodik: Du lär dig den genom att gå igenom huvudräkningskursen.
Poänggränser för normalnivån:
Det här är gränserna vi har satt för de olika räknesätten i huvudräkningsappen. Använd gärna dessa som delmål när du sitter och övar med appen så kommer du se hur du bockar av de olika räknesätten och förbättrar ditt resultat med tiden!
Addition Inte bra: 4-7
OK: 8-11
Bra: 12-15
Väldigt bra: 16+
Subtraktion Inte bra: 3-5
OK: 6-9
Bra: 10-13
Väldigt bra: 14+
Multiplikation
Inte bra: 26-49 OK: 50-60 Bra: 61-74
Väldigt bra: 75+
Division
Inte bra: 4-6
OK: 7-10
Bra: 11-13
Väldigt bra: 14+
Procent
Inte bra: 7-13
OK: 14-20
Bra: 21-29
Väldigt bra: 30+
Bråkräkning
Inte bra: 4-7
OK: 8-11
Bra: 12-15
Väldigt bra: 16+
Algebra 1
Inte bra: 4-5
OK: 6-7
Bra: 8-9
Väldigt bra: 10+
Algebra bråk
Inte bra: 3-4
OK: 5-6
Bra: 7-8
Väldigt bra: 9+
Flashcard App Info
Hej! Du kan läsa här nedan hur flashcardsen fungerar och varför de är så effektiva för att lära sig nya ord. Men för att använda flashcardsen behöver du köpa webbkursen. Det kan du göra här: Webbkurs
Välkommen till HPAkademins flashcard tränare!
Här kan du bygga upp din vokabulär genom att träna på svåra ord.
Svåra ord är inte bara bra för ORD delen, utan du kommer förbättra din poäng väsentligt även på MEK, och till och med på LÄS.
Metoden som vi använder för att lära ut ord kallas för att man tränar sitt ”recall”. Forskning har visat att den effektivaste metoden att träna på ord är just att man tränar på sitt ”recall”.
Videoförklaring för hur flashcards fungerar
Läs absolut igenom textförklaringen om hur flashcards fungerar också!
Textförklaring – Hur flashcards fungerar
Du får se ett ord eller en mening och ska själv försöka tänka ut vad det betyder.
Du går inte vidare förrän du antingen kommit på vad ordet betyder och kan uttrycka det till dig själv, eller erkänner för dig själv att du inte kan ordet.
Här måste du vara ärlig med dig själv. Antingen kommer du på ordet eller så gör du inte det. Om du inte kan förklara vad ordet betyder så kan du inte ordet tillräckligt bra. Det är bra att tala högt till dig själv om du har möjlighet.
Du klickar sedan på ”VISA SVAR” för att se förklaringen till ordet.
När du sett förklaringen så ska du välja ett av fyra val på hur bra du kunde ordet.
IGEN: Väljer du om du inte kunde ordet, ordet läggs då i slutet på dagens kort så du får chansen att besvara det igen idag. Du ska välja IGEN tills du faktiskt kommer på ordets betydelse utan att behöva se förklaringen.
SVÅR: Väljer du om du kunde ordet litegrann men du missade viktiga aspekter av det och känner att du vill få tillbaka kortet ganska snart för att kunna repetera det.
OK: Väljer du om du klarade av ordet men du var tvungen att fundera rätt länge på det och du kände dig osäker på att det faktiskt var rätt.
LÄTT: Väljer du om du kunde ordet och du känner dig säker på ordets betydelse.
Hur långt fram korten skickas
Notera beskrivningen på knapparna. (0 dag), (1 dag), (2 dag), (4 dag). Det visar hur lång tid det kommer att ta innan kortet kommer upp igen för repetition. Du kan förstås använda det också när du funderar på vilket val du ska göra. De kommer att ändras allt eftersom du repeterat kortet flera gånger. Om du tryckt ”LÄTT” några gånger så kommer valet ”LÄTT” att stegvis öka antalet dagar tills du behöver repetera kortet igen.
Gå inte vidare förrän du försökt förstå ordet
Om du inte kom på vad ordet betyder så ska du lägga en del tid på att lära dig ordet. Gå inte vidare förrän du känner att du fattat, utan lägg tid på att memorera och smälta förklaring/synonymer/exempelmeningar. Det är absolut bra att även googla på ordet om det är helt nytt för dig. Du får en länk i varje kort som automatiskt öppnar en ny flik med ordet googlat.
Du kommer att få 20 nya ord varje dag. Så om du gör klart alla orden varje dag så kommer du att bygga upp din vokabulär ganska snabbt.
Du kommer också att bygga upp antalet ord som du repeterar ganska snabbt. Kom ihåg att du trycker LÄTT för att orden faktiskt ska skickas en bit framåt i framtiden. Så om du kunde ordet väl så ska du också trycka LÄTT, annars kommer du att behöva i onödan repetera ordet snart igen.
Du kommer att behöva trycka IGEN ett antal gånger på vissa ord. Det är helt ok. Du behöver repetera vissa ord många gånger innan de sätter sig.
Se till att göra alla dina kort varje dag, så kommer du över tid att ha lärt dig en massa väldigt relevanta ord och uttryck för högskoleprovet.