HPAkademins bevakning av högskoleprovet, och frågestund

UPPDATERING 2019-10-24: Normeringgspekulationen är publicerad. Den finns här: Normering högskoleprovet

UPPDATERING 2019-10-21: Nu när uppgifterna släppts så håller vi för fullt på att kolla facit och publicerar och uppdaterar det löpande på denna sida:  HPAkademins facit och provdagsdiskussion

 

UHR har ju tagit bort kontrollpapperet så att man inte kan förutspå sitt resultat genom att kolla mot facit. Vi på HPAkademin tycker att detta är en väldigt dum idé, och vi misstänker att det har att göra med att vi och många andra överklagade uppgift 33 på förra provet och fick igenom en ändring i facitet. Vi tror att de tagit bort kontrollpapperet för att provskrivarna inte ska bry sig lika mycket direkt efter provet och därför inte överklaga uppgifter lika intensivt.

Så vi på HPAkademin kommer ändå att skriva provet trots att det inte blir lika aktuellt att göra ett facit på provdagen. Men vi kommer publicera vårt facit på måndagen istället då uppgifterna släpps.

Under provdagen kommer vi att statusuppdatera om svåra uppgifter och vilket provpass som var utprovningspasset.

På måndagen kommer vi även att skapa lösningar till alla uppgifterna där vi förklarar hur man skulle löst dem. Du når lösningarna genom att skapa en gratis användare och sen gå in till vår HP-simulator!

HPAkademins facit och provdagsdiskussion

Du når vårt facit här: HPAkademins facit och provdagsdiskussion

 

HPAkademins frågestund

Du kan ställa vilka frågor du vill i detta inlägget. Vi kommer att svara i mån av tid under provdagen eftersom vi också skrivet provet. Men efter provet kommer vi att sitta aktivt och besvara frågor. Om hur provet fungerar och om detta provet. Har du en fråga så ställ den jättegärna till oss här! =)

89 svar till “HPAkademins bevakning av högskoleprovet, och frågestund”

  1. Nils skriver:

    Svar till svar på fråga om pp1 vers 1 uppg 24:

    Hm.. det argumentet, att ett tal efter just den frågeformuleringen kan vara sig självt och även närmst sig självt föreligger för mig ologisk. Det är ju som att peka på ett träd i skogen och fråga ”vilket träd är närmast det trädet?” Och så skulle svaret vara… ”Det trädet som jag pekar på är närmst för det är närmst sig själv”. Föreligger som ett ganska svårköpt resonemang?

    Pekar man på en bil på en parkering och frågar ”vilken bil är närmast den bilen”, kan ju svaret omöjligen kunna vara bilen man pekar på från början, med argumentet att den är närmast sig själv.

    Hänger ju dessutom inte ihop med just frågeformuleringen de använder i uppgiften?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hmm, det känns lite som att du lägger en värdering i talet 0 som inte riktigt finns där.

      ”Vilket av talen är närmast 0” är inte samma sak som ”vilken bil är närmast den där bilen”.

      0 är ett värde. Flera variabler kan ha värdet 0 på samma gång. Om variabeln C har värdet 0, så är det så nära värdet 0 man kan vara.

      Om man ska göra en analogi till bilar så är det snarare att man pekar på exakt platsen som en bil står på och frågar ”vilken bil är närmast platsen som den där bilen står på”. Då är ju svaret att det är den bilen som står på den platsen som är närmast den platsen.

      Bästa hälsningar
      Johan

  2. Lisa Bengtsson skriver:

    Har ni någon mer exakt dag er normeringsspekulation kommer?

  3. Alfons Lönnström skriver:

    Hej! Tror ni inte att normeringen blir snällare för verbala på de högre nivåerna jämfört med förra året, även fast det är så många som anser provet svårare?

    Också på kvant står det i normeringsspekulationen att 35% ansåg provet svårare, men på er facebooksida så står det 40%

    Jag håller helt med er om kvant dock, men frågan är om inte verbala blir någon poäng snällare även på de högre nivåerna.

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Alfons!

      Ja jag skulle hålla med om att det finns en chans att även de högsta resultaten blir lättare på verbal. När man kollar på tidigare normeringstabeller så är de högsta nivåerna väldigt stabila dock trots vad vi uppfattar som variation i svårigheten. Så byggt på erfarenhet så verkar det som att de högsta nivåerna inte påverkas så mycket av uppfattad svårighetsgrad. Så det är därför vi tror att det kommer bli lite lättare eller samma på de högsta nivåerna =)

      Bästa hälsningar
      Johan

  4. Nils skriver:

    Fråga 24 pp1 vers 1:

    Om c är noll borde inte uppgiften gå att lösa. C kan väl inte båda vara talet och närmast talet på samma gång? Menar att om c är noll så är antingen 3 eller -3 närmast noll. Ett tal borde inte kunna vara närmast sig själv.

    Det framkommer inte någonstans i uppgiften att c inte får vara noll.

    Hur ser ni på detta?

    MVH

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Nils!

      Ett tal kan absolut vara nära ”sig själv”. Det finns inget som säger att ett tal ”paxar” värdet 0 om det är 0. Tänk på det istället som att frågan är ”vilket tal har minst differens mellan sig själv och 0”. talet 0 har ju differensen 0 mellan sig själv och 0. Talet 3 har ju differensen 3 mellan sig själv och 0, alltså har det en större differens. Talet -3 har också differensen 3 mellan sig själv och 0.

      0 är helt enkelt så nära 0 man kan vara. Alltså är det närmast.

      Bästa hälsningar
      Johan

  5. Johan skriver:

    Tyckte ni matten var svårare? Upplevde att de ’lätta” frågorna var lättare än vanligt med att de kluriga frågorna var många.

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej!

      Yes vi upplevde att det var fler uppgifter än vanligt som var så lätta att man bara behövde ha koll på ett matematiskt koncept för att klara dem.

      De riktigt kluriga uppgifterna var normalmånga anser vi. Det var de mellankluriga uppgifterna som var färre.

      Bästa hälsningar
      Johan

  6. Emma skriver:

    Vad tror ni om normeringen?

  7. Elsie skriver:

    Ska ni analysera provet och spekulera normeringen igen? Och vad tyckte ni om att de hade två olika prov på provpass 1? Är det inte konstigt om de inte gör två olika normeringar isåfall med tanke på att det ena kunde varit svårare än det andra?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Elsie!

      Yes! Vi har gjort det på: https://hpakademin.se/normering-hogskoleprovet/

      Ja det är ju lite lustigt. Men UHR har sagt att de kommer göra två normeringar. Det var någon uppgift som vi tyckte var klurigare på det ena provet än på det andra, så det är rimligt att det kommer vara lite olika normeringstabller faktiskt på kvant.

      Bästa hälsningar
      Johan

  8. Teodor skriver:

    Hej! Vilken typ av uppgifter tycker ni coacher är allra svårast?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Teodor!

      Hmm alla coacher har ju lite olika koll på olika saker, så det varierar. Jag tycker personligen att MEK uppgifterna är lättast. ORD är det lite svårt att sätta 20/20 eftersom det ofta är något ord som man inte kan. LÄS uppgifterna är nog ”svårast” tycker jag på så sätt att jag måste lägga mest tid på att få rätt på dem. Men jag får ofta 20/20 på dem.

      Bästa hälsningar
      Johan

  9. Mattias S skriver:

    Hej Johan och Herman,
    Imponerande att ni kan göra ett facit som ofta är 100 % rätt.
    Men hur går det till bakom kulisserna? Jag ser framför mig att ni sitter ni med hämtpizza och öl och har superkul när ni avslöjar vem som blivit lurad av vilken uppgift. Tänk skadeglädjen! Eller har ni ett seriöst system i excel?
    Kommer ni förresten alltid ihåg vad ni har svarat? Eller kan ni memorera långa rader med A D C D D C B D D… Jag själv skrev på blankettremsan i smyg :)

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Mattias!

      Haha ja vi vill ju inte avslöja våra hemligheter för mycket. Men systemet är väldigt seriöst det kan jag säga iaf =P Och absolut är det kul att diskutera uppgifterna. Det kan bli ganska ingående debatter på vissa verbala uppgifter. Om du går in på våra lösningar i detta provet så la jag in diskussionen vi hade om uppgift 38 på provpass 5 för vi tyckte att den var rätt osäker som uppgift. Vi tävlar ju också internt om vem som får det bästa resultatet, så det är ju rätt kul och taggande =)

      Yes vi memorerar, vissa coacher kan memorera alla uppgifterna =P själv kan jag memorera på sin höjd 20.

      Bästa hälsningar
      Johan

  10. August skriver:

    Ja, precis. Jag tror att effekterna blir försumbara och att en diskussion som denna därför leder till hårklyveri. Men för kuriosans skull kan jag nämna att det även skett tidigare! I övningsprovet 2011 förekom en uppgift, ”Quality Buildings” som sedan återkom i det reguljära provet hösten 2013 med identiska svarsförslag. Jag frågade då den ansvarige hur detta kunde komma sig och fick svaret att det var en medveten handling från deras sida. De påstod att syftet var att undersöka huruvida en provdeltagares tidigare bekantskap med en text kan tänkas påverka dennes prestation när samma text dyker upp på provet. Jag ställde mig misstänksam till deras svar då de omöjligen kan veta vilka av provdeltagarna som gjort övningsprovet. Jag frågade också varför de inte använde uppgiften i ett eller flera utprövningpass istället för i det reguljära provet, men jag fick aldrig något svar på den frågan.

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej August!

      Imponerande koll! Haha ja det är lite oklart. Intressant information, tack för att du delade med dig av den =)

      Bästa hälsningar
      Johan

  11. Felicia Jarl skriver:

    När kommer er normeringsspekulation?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Felicia! Den kommer komma inom några dagar =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  12. August skriver:

    Hej, bara jag som reagerat på att uppgift 27 provpass 3 verb ht 2019 är påfallande lik uppgift 28 provpass 2 vt 2016 ? Att provskaparna använder samma text till flera olika uppgifter är inget ovanligt, men detta är ju i stort sätt samma mening och svarsförslag. (bara en nördig notering :)

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej August!
      Snyggt att du fångade det, du har koll på dina gamla högskoleprov! Vi noterade också det, och såvitt vi vet har det inte hänt tidigare. Vi har diskuterat två teorier för hur det kommer sig. Antingen har UHR gjort ett misstag och råkat ta med en uppgift från ett gammalt utprovningspass utan att upptäcka att de redan har använt den, eller så räknar de helt enkelt med att ytterst få har så bra koll på tidigare HP att de kommer ihåg svaret på den. Oavsett vilket är det en intressant företeelse!

      // Herman

  13. Alfons Lönnström skriver:

    Hej! Jag är väldigt förvirrad till innebörden av ”slå sina lovar kring”. Efter en grundlig googling är jag ännu mer förvirrad över hur ”kretsa runt” skulle kunna vara rätt alternativ, eftersom innebörden verkar vara att man uppvaktar någon. Borde inte imponera på vara närmare relaterat till detta? Som sagt, förvirrad. Vad säger ni?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Alfons!
      Ja, det är en av de lurigare ”orden” denna gång. Rätt svar ska som sagt vara ”kretsa runt”. I Svenska Akademiens Ordbok kan du hitta just denna definition av uttrycket, se 2a på denna sida. Uttrycket verkar ha sitt ursprung i sjömansterminologi, där ”att lova” betyder att kryssa, alltså när man svänger fram och tillbaka över vindriktningen för att kunna segla mot vinden. En killgissning från min sida är att detta sedan har utvidgats till att kretsa kring annat än just vindriktningen, vilket senare även har tagits att betyda att man ”kretsar” kring någon man uppvaktar. Det är lite elakt att lägga in ”imponera” som alternativ, eftersom det ligger när till hands att uppvakta, men uppvakta och imponera är inte helt synonyma.

      // Herman

  14. L skriver:

    Hej! Hur resonerar ni kring fråga 20 pp3? Svarade C på denna och har lite svårt att se varför det skulle vara fel. Sen undrar jag även hur ni kom fram till att svaret på fråga 20 pp5 är A? Svarade själv D, vad finns det för belägg som pekar mot att just läsningen och inte litteraturen inte alltid är något positivt/god? Sen anser jag även att fråga 32 på pp3 borde vara C. Valde också A först men ändrade sen för att i svarsalternativ A står det”Immortality-related dilemmas” och i texten framgår det väl att de problem som kan uppstå i framtiden inte har något att göra med hur odödlighet skulle påverka oss utan snarare om hur de påverkar mänskligheten? Har svårt att se hur problemen som kan uppstå med human augmentation and improvements skulle vara immortality-related när immortality inte nödvändigtvis uppnåddes. De dilemman som uppstår skulle i så fall ha med mänskligheten att göra och inte nödvändigtvis immortality. Hoppas ni förstår vad jag menar för det känns nästan som om jag är helt ute och cyklar nu när jag läst det jag skrivit. Tack förresten för den tid ni lagt ned på att sammanställa facit! Uppskattas verkligen!

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Tack för dina kommentarer, alltid kul med engagemang! :) F20 PP3 handlar om vad naturvården skulle uppnå med att arbeta evidensbaserat, alltså vad de skulle tjäna på att arbeta så. Det som i texten lyfts som den främsta vinsten är att man då kan fokusera metoder som visat sig vara effektiva. Det är exempelvis därför sjukvården är så intressant som förebild, eftersom man där gjort stora effektivitesvinster på att arbeta evidensbaserat. Ökad samverkan är måhända något som skulle krävas för att nå målet att arbeta evidensbaserat, men det är inte anledningen till att evidensbasering är ett mål.

      Ang. PP5 F20 är det så att texten som helhet handlar om just läsning, inte om litteraturen i sig. Det specifika ställe i texten där vi får veta Perssons egen åsikt är i sista stycket på första sidan. Där står att ”Också han själv landar naturligtvis i att läsning är bra […] Viktigt är här det som Persson lyfter fram i sitt synliggörande av godheten som myt: att dessa möjliga effekter inte kan förespråkas som något som sker automatiskt och för alla.” Han säger alltså att läsning generellt är bra, men att det är en myt att alla alltid gynnas av att läsa. Han säger dock inget om själva litteraturen, att det skulle vara olika typer av litteratur som inte säkerligen är bra, utan han fokuserar på läsaren.

      Slutligen PP3 F32 står det avslutningsvis i texten att ”Their dialogue is important because even if the final goal falls short, human augmentation and improvements may raise similar issues.” Innebörden i denna mening är precis den som A förmedlar, att frågor som har med odödlighet att göra lär bli relevanta även om vi inte uppnår odödlighet, eftersom andra framsteg kommer att leda till liknande frågor. Något som talar mot svarsalternativ C är att texten inte säger att filosoferna diskuterar huruvida odödlighet är positivt eller negativt, bara hur det skulle ändra samhället.

      // Herman

  15. Peter Axelsson skriver:

    F26-PP1-1 Oh så snyggt! Såg ju inte den alls :D
    F19-PP3 Ja det är ju klart att det stämmer när jag läser som du skriver. Skräp :|
    Nu får jag hoppas på normeringen, lika svårt som ifjol eller svårare så kanske jag kan få min första 2,0 … peppar peppar :P
    peterA

  16. Isak skriver:

    Precis som föregående kommentar så skulle jag vilja argumentera för alternativ A på fråga 39. Nu är min trovärdighet i frågan väldigt mycket lägre en er gemensamma, mitt argument lyder som så att det bör vara A) ”One-dimensional” då frågan är ute efter ”overall progress”. Jag tolkar detta som att alla områden redan är sammanfattade, och det som då återstår som utmärker berörda områden är att de alla var i en stor expansionsfas. Att påstå att ”overall progress” skulle vara ”extremely varied” låter således i mina öron att de varierade kraftigt i hur dessa områden utvecklades, både i positiv och negativ bemärkelse.

    Det ska dock tilläggas att jag själv då har tolkat ”progress” i frågan som en neutral term som kan innebära både negativ och postitiv förändring. Detta är mycket möjligt fel, och termen används trots allt oftast inte på sådant vis. Men jag är som sagt fast på inkludering av ordet ”overall”. Det framstår för mig att ordet är helt överflödigt i fall frågan syftar på de extremt varierade utvecklingsområdena. Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde ge er syn på detta, och om det möjligtvis – mot förmodan – skulle vara en grund för överklagan.

    Hälsningar Isak

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Isak!
      Stämmer du in med Edvin får väl jag stämma in med Johan ;) Tänker man på framgången i termer om positiv/neutral/negativ har ni helt klart en poäng i att den kan sägas vara endimensionell, eftersom texten är klart positivt inställd till utvecklingen. Det som däremot i min mening mer karaktäriserar texten är att det är en uppräkning av många områden där Kina är världsledande i sina framsteg, och då stämmer extremt varierad bättre in på textens huvudsakliga syfte. Men vi får se vad UHR säger när de släpper sitt officiella facit på onsdag!

      //Herman

  17. Peter Axelsson skriver:

    Fråga 26 i Prov 1 variant 2 svarar ni C – att man kan lösa uppgiften med (1) och (2) tillsammans men det förutsätter väl att AD och BC är parallella? Och ingen sån information finns i uppgiften!? AB och CD är parallella enligt instruktionen, men det skulle kunna vara så att AB och CD är olika långa och då kan vinklarna D och B bli olika. Jag svarade E och hoppas få rätt ;)
    Fråga 19 i Prov 3 svarar ni C Att det finns publicerad forskning inom praktisk naturvård. Hur tolkar ni det av texten? Jag läste stycket ”så förblir mycket av kunskaperna odokumenterade. Detta är något som försvårar det gemensamma kunskapsbygget” och svarade B. Hoppas även här… :)
    /peterA
    ps. Tack för ert arbete! Jag följde med nöje er sida under dagen och log åt mina misstankar under Prov2 och grät över mitt missförstånd över Prov4-Fråga10 :P

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Peter!
      Tack så mycket! Det var faktiskt flera av oss coacher som också åkte dit på PP4 F10, så det var en lurig en! ;)

      Det stämmer att man inte kan förutsätta att sidorna är lika lång. Är AB och CD parallella kan man dock rita följande figur och se att A + D = 180, och då går det att räkna ut med båda informationsdelarna.

      Gällande F19 PP3 resonerar vi att syftet med att ta upp de tre studierna är att visa att det faktiskt finns publicerad forskning om praktisk naturvård. Därefter säger de att det även finns mycket odokumenterad kunskap hos enskilda experter. Detta är dock två separata punkter, där syftet med att ta upp studierna är att visa publicerad forskning och syftet med det senare är att visa på odokumenterad kunskap.

      //Herman

  18. Edvin skriver:

    Jag litar på ert omdöme såklart men har en fråga angående uppgift nummer 39 på VERB provpass 3 ,dvs den om Kina. Kan det vara så att svaret blir A) one-dimensional – eftersom alla framsteg nämnda i artikeln härrör i ekonomi/pengar? Dvs det är en uppenbarlig brist på ”social progress” i.e demokrati, tryckfrihet etc som nämns? Å andra sidan ter sig B- extremely varied, definitivt vara det självklara rätta svaret, det framgår ju till och med i första meningen. Men hur stor är risken tror ni att HP drog en fuling och att rätt svar är A?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej! Ja jag håller med om att det finns en viss poäng i att det skulle varit one-dimensional. Som du säger. Men UHR brukar inte vara ”luriga” när det gäller verbala. Om det finns två tolkningar, en mer ytlig och en mer djup, så brukar rätt svar vara det ytliga.

      I denna så rabblar texten upp en massa olika grejer som Kina nu börjat leda i igen. Det i sig leder mig till att tro att det är B som är rätt svar. Det är ju även lite svårt att argumentera för att faktumet att ”the Chinese government directing billions of dollars towards research into modifying genes of crops, animals and even humans” skulle vara samma dimension som att dom har ”the largest number of broadband subscribers”. Det enda som är gemensamt är ju att det är beskrivet i positiva ordalag liksom. Så jag tror nog att B är rätt här med rätt stor säkerhet.

      Bästa hälsningar
      Johan

  19. Erik skriver:

    Hej!
    Har starkt för mig att det på den kvantitativa delen, prov 4 och uppgift 35, stod Schweiz som svarsalternativ A och att Frankrike ej fanns med. Någon annan som kom ihåg detta? I annat fall började jag väl förmodligen bara bli trött. Grymt jobb ni på HPAkademin gör!
    Bästa hälsningar

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej!

      Hmm det är inget jag känner igen. Men jag var ordentligt trött också =P Tack för berömmet! =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  20. Ismaelsgd Halawasdg skriver:

    hur är fråga 36 pp4 inte 48k?
    8 promille av 6,000,000 är inte 480,000?

  21. jonnjon skriver:

    Hej hur resonerade ni till provpass 1.1 fråga 20?
    Era coacher fick fram B som svar men kan inte se hur det skulle vara rätt. Då det inte ges någon info var på linjen den andra linjen är vinkelrät mot så kan den vinkelräta linjen väl anta oändligt många m-värden, vare sig positiv eller negativt?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Tack för din kommentar! Du har helt rätt, informationen räcker endast för att beräkna linjens k-värde, ej m-värdet. Vi har ändrat facit till alternativ D nu.

      //Herman

  22. Nils skriver:

    Hejsan! på provpass 1 version 1 fråga 20 skriver ni att svaret är B. Men kan man verkligen vara säker på att skärningen med y-axeln är större för linje B? Vi vet ju inte var de båda linjerna skär varandra, bara att de är vinkelräta. Tänker jag fel här? Ser verkligen inte hur svaret ska vara B.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Nils!
      Tack för din kommentar! Du har helt rätt, informationen räcker endast för att beräkna linjens k-värde, ej m-värdet. Vi har ändrat facit till alternativ D nu.

      //Herman

  23. Mimmi skriver:

    Hur tänker ni med lösningen på PP1 vers, 1, upp. 20? Borde inte B kunna vara både större, mindre och lika stor som A beroende på m-värde? Linjen är ju vinkelrät mot A oavsett värde på m

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Mimmi!
      Tack för din kommentar! Du har helt rätt, informationen räcker endast för att beräkna linjens k-värde, ej m-värdet. Vi har ändrat facit till alternativ D nu.

      //Herman

  24. Clara skriver:

    Kommer ni att lägga upp någon normeringsspekulation?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Clara!

      Yes! Den kommer inom några dagar =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  25. Anton skriver:

    Hej! Först och främst en eloge till er som engagerar er väldigt flitigt och bra med allt vad gäller hp!

    Tänkte flika in förslag till förändring i facit till er som kan vara värda att ta i beaktning eller kika på!

    1: kvant 1 variant 1 fråga 28
    Här har ni svarat B, men eftersom det ska gälla för ALLA värden på x så måste man ta hänsyn till att X kan vara 0. Detta renderar i E som svar eftersom räkneoperationen kan vara både subtraktion ovh multiplikation!

    Provpass 3 – verbala fråga fråga 32

    Här svarade ni A, vilket jag också gjorde, men egentligen till följd av en chansning mellan A och C. Dessa betyder och antyder egentligen precis samma sak i min mening. Att väga om odödlighet är positivt eller negativt är ju i sig ett dilemma. Bara tankar..

    Provpass 5 – verbal fråga 32

    Här svarade ni D value medan jag tänkte gå l bräschen för C disregard. Det låter i mina öron (ögon) konstigt att beskriva hur den afroamerikanska befolkningen har en betydligt lägre andel gifta, och sedan säga att det förklarar varför de (value) dvs värdesätter äktenskap. Borde inte en förklaring vara att de inte prioriterar det, dvs disregard? Kika på detta och återkom om ni undrar något i mina förklarar. Jag hävdar inte att de stämmer, men jag tror ganska starkt på dem och ville dela det med er experter :).

    Allt gott

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej!

      1: kvant 1 variant 1 fråga 28
      Här har ni svarat B, men eftersom det ska gälla för ALLA värden på x så måste man ta hänsyn till att X kan vara 0. Detta renderar i E som svar eftersom räkneoperationen kan vara både subtraktion ovh multiplikation!

      Hej! Nej det är inte riktigt vad det innebär. ”för alla värden på x” innebär att det ska funka om x är 0 men det ska också funka om x är 1. Räkneoperationen kan alltså inte vara plus eftersom det då blir 1+1=0. Och det stämmer inte. att det funkar i situationen när x är 0 betyder inte att det då funkar för alla värden på x =)

      Provpass 3 – verbala fråga fråga 32

      Här svarade ni A, vilket jag också gjorde, men egentligen till följd av en chansning mellan A och C. Dessa betyder och antyder egentligen precis samma sak i min mening. Att väga om odödlighet är positivt eller negativt är ju i sig ett dilemma. Bara tankar..

      Nja C är inte korrekt eftersom det inte diskuteras i dimensionen positivt eller negativt. Det är heller inget ”quarrel” som ju har en ganska stark och ganska negativ laddning.

      Provpass 5 – verbal fråga 32

      Här svarade ni D value medan jag tänkte gå l bräschen för C disregard. Det låter i mina öron (ögon) konstigt att beskriva hur den afroamerikanska befolkningen har en betydligt lägre andel gifta, och sedan säga att det förklarar varför de (value) dvs värdesätter äktenskap. Borde inte en förklaring vara att de inte prioriterar det, dvs disregard?

      Här flippar laddningen. ”This helps explain why, although
      African-Americans are more likely than other races to
      say they ___ marriage, only 26% of black women are
      actually married, compared with 51% of whites”

      ”Although” här indikerar att det som ska vara i luckan ska tyda på att african americans gillar marriage, men trots det så är det få som är gifta. Alltså är value bra =)

      Tack för din feedback och resonemang! Det blir en bra diskussion =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  26. Tora Rosengren skriver:

    Har ni några tips på bästa sättet att öva upp matten? Är det matte 1 eller 2 man ska kolla igenom? Jag får 2.0 på de verbala delarna men lyckas inte alls lika bra med matten, framför allt så har jag svårt för att gå vidare när jag fastnar på en uppgift

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej!

      Det är matte 1 och vissa delar ifrån matte 2. Jag tycker ju förstås att vår webbkurs är en resurs som man behöver: https://hpakademin.se/webbkurs/ Där har du den viktigaste matten. När du sen gör högskoleprov så tränar du ju också på matten, och då behöver du ju tillgång till detaljerade lösningar som beskriver hur du skulle tänkt. Så det får du också med när du köper webbkursen. Så man lär sig ju en hel del matte ifrån lösningsförslagen också.

      Men det är absolut bra att träna ytterligare matte också. matteboken.se matte 1 är också en bra grej att köra igenom.

      Bästa hälsningar
      Johan

  27. Dennys Palacios skriver:

    Hillevi har en ask med enfärgade pärlor: rosa och vita. Varje pärla är dessutom
    antingen stor eller liten. Hillevi plockar slumpmässigt en pärla ur asken. Hur stor är
    sannolikheten att pärlan är rosa?
    (1) Hälften av de stora pärlorna är vita. Hälften av de vita pärlorna är stora.
    (2) I asken finns det 100 pärlor, varav 20 pärlor är stora.
    Kan någon förklara den här?

    Svaret ska vara att det går att ta reda på om man använder bägge infon. Även det nu är så, hur fan räknar man på det :D… Blir förvirrad av det. Står ju fan hälften av de stora pärlorna är vita och sen står det att hälften av de vita pärlorna är stora. Är inte det samma sak?
    Sen fattar jag att om man bortser från 100 – 20 stora pärlor så betyder det att det finns endast 80 små pärlor kvar. Men där vit och rosa små pärlor förekommer. Då hälften av 20 är 10 finns det alltså 10 stora rosa pärlor och 10 stora vita.
    Men vi har 80 små rosa och vita kvar.
    Samt 10 stora rosa pärlor.

    När får man reda på annan info som leder till svaret?
    Tappar tråden haha…

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Dennys!
      Från del (1) vet vi att det är lika många stora vita pärlor, stora rosa pärlor och små vita pärlor. Vi vet dock inget om antalet små rosa pärlor, så det räcker inte för att lösa problemet. I (2) vet vi inget om fördelningen mellan rosa och vita pärlor. När vi har båda informationsdelarna vet vi att 20 pärlor är stora, så vi har 10 stora vita pärlor och 10 stora rosa pärlor. Vi vet från (1) att lika många vita pärlor är vita som stora, så det finns 10 vita pärlor. Återstående 70 pärlor måste då vara små rosa pärlor. Totalt är 80 av 100 pärlor rosa, så sannolikheten att dra en rosa pärla är 80 %.

      //Herman

  28. Kevin skriver:

    När kommer facit till provpass 1?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej! Vi har publicerat det nu. Vi har inte kunnat korra det 100% dock men vi är rätt säkra på att det är som det ska vara nu =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  29. Anton Stenviken skriver:

    Är det ett vanligt förekommande att resultatet i verbala delen sänks i och med att man blir bättre på kvantitativa delen eller är det så simpelt att jag helt enkelt har blivit dummare?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hmm nja det är ju isf om man inte tränat något alls på verbala delen så du tappar timingen osv. Men om du fokuserar på kvantdelen så ska ju inte verbala per automatik bli sämre, se till att du håller uppe känslan för den andra delen också bara =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  30. Hej skriver:

    Har för mig att en av kva uppgifterna var något i stil med ifall squirt 2 är större än 7/5? Var det rätta svaret A? Tror att jag svarade D men blev osäker så kan ha ändrat i sista sekund

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Frågan du tänker på är PP1 version 2 F19, som är just som du säger. Rätt svar där är A, att roten ur 2 är större än 7/5. Man ser det lättast genom att kvadrera båda kvantiteterna. Då blir kvantitet I 2 medan kvantitet II blir 49 / 25 vilket är mindre än 2.

      //Herman

  31. fridis skriver:

    det fanns en fråga som var om en rektangel med omkretsen 360, en av sidorna var x och så undrade dom om hur man skrev arean, fastnade totalt på den

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Den var lite klurig. Man var tvungen att ställa upp de två andra sidorna som typ (360-2x)/2. sedan ta det multiplicerat med x för att få arean. Vi kommer göra lösning för den snart =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  32. Teodor skriver:

    Det var någon på flashback som skrev att man kunde anteckna sina svar i remsan, funkade ju så länge man hade tid över.

  33. Lise skriver:

    Hej! Minns ni vad ni svarade på frågan om vilken som hade störst omkrets av en åttahörning och en triangel med längsta sidan 5?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej! Rätt svar var att triangeln är större =) om en sida i en triangel är 5x så måste ju de två andra ”nå” tillbaka. Så de blir minst 5x tillsammans också. så minst 10x i omkrets. Och det är ju mer än 8x som omkretsen var för den andra.

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  34. Matilda skriver:

    Ni är så himla grymma som gör detta!!
    Minns ni frågan där man skulle stoppa in antingen gånger eller delat med? Och så var frågan vad det högsta talet kunde bli? Jag satte in först multiplikation sen division 2 gånger. Minns ni om det är rätt?
    Vad tyckte ni om DTK? Svår/lätt/normalgraden?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej!

      Ja där gjorde du nog rätt =) Det blev 10^10 tror jag.

      Hmm svårt att säga, det var nog ganska normalklurigt DTK tror jag ändå. Vi kommer diskutera det lite mer ingående och komma med en analys av det senare =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  35. Maria skriver:

    Hej!

    Blev också lite förvånad över kontrollpappersgrejen… och frustrerad, man har ju sånt förbannat dåligt tålamod just när det kommer till att vänta på resultaten till detta.. hursomhelst: jag sparade remsan. Och kan ju hälsa att på remsan så står ”anmälde du dig INTE med svenskt personnummer? Spara då remsan för att sedan kunna hämta ditt resultat på studera.nu”
    Så jag skulle ju inte tro att det har någon mer funktion än så, utan endast ett sätt för deltagare utan svenskt id att spara sitt nummer, för att de behöver det för o få sitt resultat.

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Alright! Det låter ju intressant!

      ja det är helt knäppt med kontrollpapperet. Nu måste man ju tillochmed göra ansökningen till universitetet redan innan man skriver provet, så man har verkligen ingen aning vad man kommer få. Knäppt system. Onödigt att de gjort det sämre än vad det var liksom.

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  36. Josefina skriver:

    Kommer de ändra så att man även kan se sina svar på varje fråga med tanke på att man inte fick ett kontrollpapper? Är ju inte så att man kommer ihåg vad man svarat på 160 st frågor…känns som en mycket dålig ursäkt med att ”många skrev fel” behövs ingen större kapacitet att förstå att det handlar om att de inte vill ha in protester på olika frågors utformningar.

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Jag håller med. Man kan se sina svar på varje fråga när du får resultatet, men då är ju överklagningstiden över så man har ingen möjlighet att överklaga själva facits utformning då

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  37. Tim skriver:

    Hej!

    Hej! Jag har skrivit provet flera gånger, idag så provledarn att jag skulle spara kanten till svarshäftet. Där står mitt nummer till mitt svarahäfte. Det är första gången det händer. Har ni fått höra något om detta? jag har börjat fundera i banorna att man kommer kunna söka på sitt svarshäften nummer för att jämföra med facit tidigare en de officiella resultat kommer.

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Intressant. Det är inget vi hört om tidigare dock. Vad jag vet kommer man inte kunna söka på nånting utan alla får resultatet samtidigt när det kommer.

      Bästa hälsningar
      Johan

  38. Moa skriver:

    Tror ni att normeringen för detta prov blir tuffare eller lättare jämfört med i våras?
    Har fått uppfattningen om att många tyckte att verb var lite svårare under detta prov

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej! Svårt att säga. Jag upplevde sista verbala som betydligt svårare än vad de brukar vara. Vi kommer att återkomma med ett mer detaljerat resonemang om det =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  39. Henrik Berggren skriver:

    Hur löser man denna?

    1 ≤ x ≤ 100000 4^n
    A: antalet värden som kan bli jämna
    B: 0,5

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Om jag uppfattade den rätt så blev ju den ena i 100% av fallen jämn, d.v.s. 1. Och alltså ett större värde än 0,5

      Bästa hälsningar
      Johan

  40. Malte skriver:

    Vad handlade ”kulturfrågan” om på sista provpasset?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Menar du kulturtexten? Den handlade om ”den goda myten”. som är typ att läsning blir idealiserat och automatiskt leder till goda konsekvenser. Den var ganska tuff enligt mig!

      Bästa hälsningar
      Johan

  41. Me skriver:

    Hur skulle ni säga att svårighetsgraden idag har varit jämfört med tidigare prov? Svårare/lättare?

  42. Henrik Berggren skriver:

    Vad motsvarar √32xy^2 ? Kommer ej om ihåg om det var exakt så frågan var ställd

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Henrik!
      Ursäkta att vi inte har svarat! Rätt svar på den uppgiften (PP1 version 1 F11) är B, 4y*rot(2x).

      //Herman

  43. Henrik Berggren skriver:

    Ordet ynning förekom på ord delen, vad betyder det?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Visst var det ynnest? Det betyder typ förmån =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  44. Mustafa Karim skriver:

    Är ett inofficiellt facit konstruerat utifrån det ni minns på G? eller kommer facit imorgon i samband med att provet släpps?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Vi släpper inget facit just, vi släpper det imorgon när uppgifterna kommer =) då gör vi lösningar också!

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  45. Tora Rosengren skriver:

    Vet ni vad deras officiella anledning till at ta bort kontrollpappret är?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Det är typ att man inte ska riskera fylla i fel papper. Dom har nämnt flera anledningar men ingen som egentligen är rimligt enligt oss.

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

error: Alert: Content is protected !!