Högskoleprovet 2016 frågor och svar

Print

Frågestund med HPAkademins coacher

Högskoleprovet har ju sina klurigheter! För att stilla alla som just skrivit högskoleprovets nyfikenhet så kommer HPAkademins HP-Coacher att besvara frågor här i detta blogginlägget efter högskoleprovet imorgon!

Ställ en fråga i kommentarerna så kommer vi att besvara dem så snabbt vi kan!

Våra svar på högskoleprovsuppgifterna kommer att vara ganska kortfattade eftersom vi vill besvara så många vi hinner.

Är du intresserad av att plugga inför högskoleprovet så rekommenderar vi förstås att du köper vår webbkurs! Som ni hittar här: HPAkademins webbkurs. I webbkursen lägger vi naturligtvis ner väldigt mycket mer kärlek på våra lösningsförslag <3

  • En fråga i taget
  • Fråga vad ni vill, även om specifika uppgifter på högskoleprovet hösten 2016
  • Good Luck Have Fun

234 svar till “Högskoleprovet 2016 frågor och svar”

  1. Karolina skriver:

    Hej! Kanske dum fråga men fått resultatet nu. De står din nominerade är… Är de mitt resultat eller ska jag själv lägga i hop den kvantitativa delen och verbala delens resultat och dela med 2? Mvh karolina

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Karolina!

      Det beror kanske på var du kollar. Om du loggar in på https://hogskoleprov.nu/Resultat och kollar där så står ju ditt riktiga resultat också. Men ja det ska vara samma som att du tar kvantpoängen+verbala poängen och delar med 2. T.ex. 1,2 på kvant och 1,8 på verbal ger alltså 3/2=1,5 slutgiltigt resultat.

  2. Edgar skriver:

    Hej! Vet ni vilken tid den 28/11 som mejlen med inloggningsuppgifterna skickas ut? Är det klockan 00:00 eller någon gång under dagen?

  3. Morrend skriver:

    Hej, vad händer om man missade att fylla i datum på ett svarshäfte?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Det är svårt att veta exakt. Personligen har jag svårt att se att det skulle vara ett avgörande problem, eftersom de ändå kommer att kunna koppla samman ditt svarshäftesnummer med dig. Samtidigt är det upp till provdeltagarna att se till att man har fyllt i allt korrekt, så UHR kan vara griniga och underkänna det passet. Jag tror dock snarare på det första.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  4. Victor skriver:

    Angående fråga 39 PP2

    Även om ”appreciate” översätts till ”förstå” så blir ju inte svar C rätt. Ingenstans i texten står ju att kvinnor ”förstår” eller ”bättre inser” grupparbete bättre än män, bara att gruppen som helhet blir mer intelligent av att ha individer med dessa ”kvinnliga egenskaper”. Jag tycker inte att D känns helt klockrent heller men med förklaringen som jag nyss gav anser jag att C helt kan strykas och att D är det enda rimliga som återstår.

    Hur tänker ni kring detta?

  5. Milla skriver:

    Med tanke på att ni fixade facit och tänker analysera normeringen så vill jag verkligen tacka er för detta! För en sådan person som mig, som lider brist på tålamod, så är ni riktiga hjältar! Tack!

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Tack själv Milla! Vi gör gärna vårt bästa för att stilla nyfikenheten så gott vi kan! =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  6. Magdalena skriver:

    En fråga angående normering. Såg att ni filar på ett blogginlägg angående detta men undrar om ni kan svara kort på om normeringsgränserna och om dom kan hålla på och öka hur mycket som helst med tanke på att dom har ökat varje prov hittills.

  7. Kenny skriver:

    Håll oss upprätthållande angående er överklagan på fråga trettionio av provpass 2!

    Vore intressant att se hurvida de medhåller erat resonemang. Vad sker för alla som har svarat korrekt om de medhåller er i sakfrågan?

    Bästa hälsningar

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Kenny! Om de nu håller med om vår argumentation att C bör vara ett acceptabelt svar så vill vi ju att både C och D ska vara rätt. Jag ser inte hur det skulle kunna leda till att de som svarat D får fel. Om uppgiften är tvetydig så ska det ju inte leda till att man får fel om man väljer det svaret som de initalt tyckte var rätt.

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  8. Patrik Johansson skriver:

    Hej grattis till endast ett fel ! Tur att jag svarade D , jag visste dock hela tiden att det var D. Men vad innebär att ni kommer överklaga frågan? Jag är ganska så ny här angående högskoleprovet och allt vad det innebär. En överklagan som går igenom ändrar väl inget för mig som svarade korrekt? Men återigen bra jobbat killar! Och bättre lycka nästa gång med att få inga fel :)

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Patrik! Vår aspiration är att både C och D ska anses vara rätt svar. Du kommer med säkerhet inte att få fel på frågan! =) Haha ja vi fick ju inga fel i första utkastet av facit men efter att ha diskuterat igenom den uppgiften så ändrade vi till att vi trodde att C skulle vara rätt svar. Nästa prov får vi hålla oss till första instinkten helt enkelt =)

      Bästa hälsningar
      Johan, VD HPAkademin

  9. Jonathan skriver:

    Hur tror ni själva normeringen kommer bli om ni får gissa? Mer eller mindre gynnsam jämfört med normeringen vt 2016?

  10. Marcus skriver:

    Nu blev det otydligt, som svar till Sara skrev ni att ni inte tänker överklaga F39 PP2 men över eran facit står det ”Vi kommer att överklaga denna fråga till UHR för otydlighet.” Vad gäller egentligen?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Marcus!
      Efter att ha diskuterat igenom det en extra gång har vi bestämt oss för att överklaga frågan med hänvisning till otydlighet. Ursäkt otydligheten kring detta från vår sida ;)

      //Herman Appelgren- HP-coach

  11. Saga skriver:

    Hej!
    Nu är facit på studera.nu uppe, och är såklart besviken för att svaret på pp2 fråga 39 var D och inte C som jag hade hoppats (den frågan ni hade ändrat från D till C). Nu undrar jag, finns det någon chans att kunna överklaga, kan ni hjälpa till isåfall? Tycker verkligen C är ”the main point” i texten!

    Vänligen,
    Saga

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Saga!
      Du är inte ensam om att vara lite besviken med just den frågan, vi vill såklart ha alla rätt ;) Däremot kommer vi inte att gå vidare med att överklaga frågan. Vill du göra det så kan du läsa mer om hur du går till väga här.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  12. Rlcs skriver:

    Hej, ville bara påpeka att UHRs facit ligger nu ute. Och i pp2 fråga 39 är rätt svar D. Känns bra då det gynnar mig :). Tack för det fantastiska jobb ni gör och att ni la ut facit så att man inte behövde dö av att vänta.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Tack! Vi har nu rättat vårt facit och ser att vi hade ett fel, nämligen just uppgiften du nämner. Ingen är ofelbar ;) Nu håller vi tummarna för en gynnsam normering också!

      //Herman Appelgren, HP-coach

  13. Jon skriver:

    Hej, kontrollera gärna PP2 F16 en extra gång i fall ni hinner. Får det till B.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Jon!
      Det officiella facit har nu släppts, och UHR håller med om vårt svar C. Texten förklarar förvisso berggrundens variationsrikedom, men det som själva texten handlar om är tillkomsthistorian. Läs texten en extra gång så kommer du nog att se att nästa varje stycke behandlar just detta.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  14. Fanny skriver:

    Glömde skriva att det gällde fråga 1 :)

  15. Fanny skriver:

    Hej! På provpass fem, v4. Hur kan svaret vara C och inte D?

    Tack på förhand!

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Fanny!
      Vi kan faktorisera ut x eftersom den finns i båda termerna i täljaren och i nämnaren. Vi får då
      (7x + 91)/7
      Detta förenklas sedan till:
      (7x/7) + (91/7) = x + 13
      Svar: C

      //Herman Appelgren, HP-coach

  16. Frida skriver:

    Hejsan! Jag förstår att ni inte kan svara säkert på denna fråga, men utifrån er erfarenhet, var denna omgång lätt eller svår jämfört med tidigare år?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Frida!
      Det är mycket svårt att svara på, då alla tycker att olika saker är svåra och därför tycker att olika prov är olika svåra. Proven görs dock med avsikten att de ska vara ungefär lika svåra från år till år, och normeringen brukar inte skilja sig mer än några enstaka poäng uppåt eller nedåt från prov till prov.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  17. Karin skriver:

    Hejsan! Hur ser det ut ikväll? vet att ni gjort en ändring i pp5 övriga landet ” fråga nr 21 till svar C, det gynnade mig, Tack =) Har ni gjort fler ändringar i facit?
    Kommer det bli någon slags närvande kurs man kan delta i närheten av Karlstad?
    hur länge har ni erbjudandet på eran intensivkurs, anledningen till att jag frågar är att jag får antagligen pengar tillbaka från Hpguiden då jag skrev exakt lika poäng verkar det som, och då tänkte jag prova eran kurs istället :=)

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Karin!
      Vi har inte gjort några ändringar förutom PP2 F39 som anges ovan. Vi kommer heller inte att göra några fler ändringar, då det officiella facit släpps i övermorgon.

      Vad gäller kommande intensivkurser har vi ännu inte bestämt vilka nya orter vi kommer att kurser i inför nästa prov, men Karlstad är en tänkbar kandidat. Jag gör en notering om att du i så fall eventuellt är intresserad, så får vi se hur det blir. Känner du några fler som är intresserade får du gärna be dem att höra av sig, så ökar chansen att vi har en hos er. :)

      Vi har ännu inte bestämt något exakt slutdatum för vårt lanseringserbjudande för webbkursen. Kursen är ännu inte helt komplett, just nu har vi t.ex. endast en mycket grundläggande genomgång av matematiska förkunskaper och har bara precis börjat arbetet med att skapa egna övningsuppgifter. Vår avsikt är dock att senast inom någon månad kunna lansera den fullständigt, och då kommer även priset att höjas. Mitt tips om du redan nu vet att du vill plugga inför nästa prov är att köpa webbkursen så snart som möjligt. Du får då 6 månaders tillgång, inklusive alla kommande uppdateringar under den tiden, till det nuvarande priset. Har du fler frågor om detta eller våra andra tjänster får du gärna höra av dig till Johan Ström på [email protected] eller 073 – 841 41 45.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  18. JunkBond skriver:

    Hej, tack för ert preliminära facit! Uppskattas.
    Jag undrar om ni har ändrat något mer än fråga 39 på PP2? Och om ni skulle ha något mer fel bör det väl inte ligga på de kvantitativa delarna utan på LÄS och ELF?
    Är lite nyfiken/nervös för enligt ert facit fick jag 20/20 på MEK och det var förvånansvärt bra, har alltid fått 16-18/20 på mina tidigare prov. Tror ni att ni kan ha några fel där? Annars har jag väl helt enkelt förbättrat mig och tycker faktiskt att MEK kändes lättare än tidigare år. Håller ni med?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Nej, vi har inte ändrat något mer och kommer heller inte att göra det, då det officiella facit släpps i övermorgon. Eventuella fel bör mycket riktigt i så fall vara på LÄS eller ELF, då läsförståelse har en viss subjektiv aspekt. MEK brukar vara jämförelsevis lätt att se om man använder rätt metod, och vi är i stort sett samstämmiga i våra svar på de uppgifterna. Grattis till ditt goda resultat!

      //Herman Appelgren, HP-coach

  19. Markus skriver:

    Ang. provpass 2 uppgift 10. Bör inte areaskalan vara 1/9. För att gå från areaskala till längdskala tar man roten ur areaskalan, vilket ger en längdskala på 1/3. Svaret bör då bli A.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Markus!
      Jag antar att du menar PP3, då PP2 var ett verbalt provpass? Din lösning skulle stämma om båda sidor var inblandade, men i detta fall är det ju endast långsidan som har minskats, och då behöver man inte dra roten ur. Testa gärna själv genom att sätta in värden som uppfyller kraven och se vilka resultat du får. Jämför sedan med vad som skulle hända om båda sidor skulle minskas.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  20. Lea skriver:

    Hej!
    Vilka två uppgifter var det ni hade fel på förra året? Vilken sorts frågor?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Lea!
      I våras hade vi fel på PP2 F17 (LÄS) och PP3 F26 (NOG).

      //Herman Appelgren, HP-coach

  21. Andreas skriver:

    Har ni gått igenom hela provet nu? :)

    Är det några mer ändringar sen igår?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Andreas!
      Vi har bestämt oss för att inte gå igenom samtliga verbala uppgifter, då det visade sig bli för tidskrävande. Vi har begränsat oss till att kolla de svar där vi varit oeniga, och den nuvarande versionen är vår slutgiltiga. På onsdag får vi se vad UHR skriver i sitt officiella facit. Det enda svar där vi ändrat, om man bortser från felinmatningar, är PP2 F39.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  22. Jon skriver:

    Kanske en fåfänglig fråga men hur sannolikt anser ni att det är alternativ C på PP2 fråga 39?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Jon!
      Läsförståelsefrågor är de som är svårast att veta med säkerhet vad som är rätt, eftersom olika personer kan tolka samma text på olika sätt. Däremot skulle vi inte ha ändrat om vi inte ansåg att det är troligare än vårt ursprungliga svar. Vi får vänta och se vad UHR tycker på onsdag.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  23. Sofia jakobsson skriver:

    Hej jag förstår inte er ändring på provpass 2 från d till c . C säger ju women seem to appreciate group work better than men. Det kan ju verkligen inte vara rätt? Vad baserar ni det på? Det betyder ju ”kvinnor uppskattar (alltså tycker bättre om) grupparbete bättre än män??

    Jag kan förstå att man är tveksam till D men det stämmer ju bättre än c. Eller ?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej igen, Sofia!
      ”Appreciate better” kan även betyda att man får ut mer av något, vilket stämmer med det som sägs om kvinnor i texten. Hade innebörden varit ”uppskatta mer” hade ”appreciate more” varit ett bättre ordval. Vi anser att alternativ D är en bättre sammanfattning av textens ”main point”, eftersom huvudpoängen onekligen är att just kvinnor passar bättre i grupparbeten, inte att en grupp behöver en blandning av egenskaper. Men vi får se på onsdag vad UHR anser om saken. Läsförståelseuppgifter är de som är svårast att veta med säkerhet vad som är rätt, eftersom olika personer kan tolka en text på olika sätt, och det går inte att kontrollera att svaret stämmer på samma sätt som exempelvis en kvantuppgift.

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • Matilda skriver:

        Hej,
        Jag tänker att svars alternativet säger att kvinnor får ut mer av grupparbetet men texten säger snarare att arbetet får ut mer om gruppen består av kvinnor. Det får mig att tänka att D faktiskt är korrekt som ni skrev tidigare. Engelska är ju oftast betydligt lättare läsförståelse och det förvånar mig faktiskt lite om det skulle inkluderas ett uttryck som appreciate better eftersom det förhållandevis är ett betydligt ovanligare och svårare uttryck än var nivån brukar ligga.

      • Matilda skriver:

        Hej,
        Jag tänker att svarsalternativet säger att kvinnor får ut mer av grupparbetet men texten säger snarare att arbetet får ut mer om gruppen består av kvinnor. Det får mig att tänka att D faktiskt är korrekt som ni skrev tidigare. Engelska är ju oftast betydligt lättare läsförståelse och det förvånar mig faktiskt lite om det skulle inkluderas ett uttryck som appreciate better eftersom det förhållandevis är ett betydligt ovanligare och svårare uttryck än var nivån brukar ligga.

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Hej!
          Det är fullt möjligt att det är som du skriver, läsförståelse är som sagt individuellt och det är svårt att med säkerhet 100 % veta vad som är rätt. Vi får helt enkelt vänta och se vad som sägs på onsdag.

          //Herman

  24. Simon Svensson skriver:

    Hej

    Skulle ni kunna lägga upp facit för utprövningsdelen? Båda två versionerna.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Simon!
      Vi kommer inte att lägga upp våra svar på utprovningsdelen. Detta eftersom vi inte kan veta hur många versioner av provet som fanns, och att det inte kommer att släppas något officiellt facit eller provfrågor för detta pass som vi i efterhand kan stämma av mot. Utprovningspasset påverkar som bekant heller inte ditt provresultat.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  25. Rey skriver:

    Hej, hur säkert är det att era svar på facit stämmer? :)
    Mvh

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Vi kan naturligtvis inte garantera att alla våra svar stämmer, men det lär inte vara mer än möjligtvis något enstaka fel. Alla våra coacher som har arbetat med facit har fått 2.00 på tidigare prov, och vårt facit i våras hade endast två fel.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  26. Patrik Johansson skriver:

    Hej! Jag gjorde provet för första gången i lördags. Jag var inte så jätte noga med att fylla i svarsalternativen så hela rutan var svart eller hur man ska säga. Är man tvungen att fylla i så det blir super tydligt eller är det lugnt att jag fyllde i hela rutan fast inte jätte sådär super noga. Och sen undrar jag hur många fel ni har rättat i facit. Läste att ni ändrade pp2 fråga 39 från D till C … lilla oturen att jag skrev rätt på den när jag läste facit igår. Får hoppas på att det riktiga facit kanske ger mig något poäng extra utsidan ni inte är helt säkra :)

    • Patrik Johansson skriver:

      *utifall ni inte är helt säkra

      • Patrik Johansson skriver:

        Jag måste också säga att det framgår i texten att kvinnor är socialt bättre än män och därav så blir en grupp automatiskt bättre om en kvinnas intelligens och sociala förmåga spelar roll. Men inget om att kvinnor uppskattar grupp arbete mer än män ? De uppskattar ju inte enligt texten de är bara mer anpassade att få en grupp att bli smartare. Jag tycker D men det är ju ni som är coacherna men vi får se på onsdag. Kan vara min tolkningsförmåga som inte är bra heller..

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Hej igen!
          ”Appreciate better” kan även betyda att man får ut mer av något, vilket stämmer med det som sägs om kvinnor i texten. Hade innebörden varit ”uppskatta mer” hade ”appreciate more” varit ett bättre ordval. Vi anser att alternativ D är en bättre sammanfattning av textens ”main point”, eftersom huvudpoängen onekligen är att just kvinnor passar bättre i grupparbeten, inte att en grupp behöver en blandning av egenskaper. Men vi får som sagt se på onsdag vad UHR anser om saken.

          //Herman

      • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

        Hej Patrik!
        Man ska inte behöva fylla i rutan hur noga som helst. Den optiska maskin som avläser svarshäften är enligt UHR mycket sofistikerad och kan avgöra olika grader av markering. Skulle den avläsa fel kan du även överklaga och få dina svar kontrollerade manuellt av en människa. Vad gäller PP2 F39 får vi helt enkelt vänta till på onsdag innan vi vet med säkerhet. Läsförståelsefrågor är de som är svårast att veta med säkerhet om man har svarat rätt, då olika personer kan tolka en text på olika sätt. Det finns inte ett rätt på samma uppenbara sätt som för t.ex. kvantuppgifterna.

        //Herman Appelgren, HP-coach

  27. Saga skriver:

    Hej igen,
    Det kan vara så att jag glömde skriva svarshäftes nummer på ett av provfrågor blocken, kommer det att påverka något?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Saga!
      Såvitt jag har förstått det så har det tidigare främst använts utifall att det skulle ha varit något tryckfel i ditt häfte. Du skulle då kunna överklaga med hänvisning till det, vilket blir svårt om man inte kan se vilket uppgiftshäfte du hade. Förutom detta har dock numret inte haft någon avgörande betydelse för ens provresultat vid tidigare provtillfällen.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  28. Johan skriver:

    Hej…
    Undrar bara hur det är grammatiskt korrekt att en säl kan ömsa päls?! Trodde endst att ömsa hade med skinna att göra?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Johan!
      Ordet ”ömsa” förknippas mycket riktigt vanligtvis med ormar, då de ömsar sitt skinn regelbundet. ”Att ömsa” betyder dock ”att byta” eller ”att skifta” och kan även användas om pälsdjur.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  29. Ella skriver:

    Jag tror ni har fel svar i PP5 v1 fråga 9 (Men kan såklart vara jag som har fel). Men är det inte möjligt att x = +-4 och y = +-5, vilket skulle innebära att informationen är otillräcklig (D)?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Ella!
      Jag antar att du syftar på fråga 13, då fråga 9 inte är en KVA-uppgift? Du har rätt i att kvantitet I är +-4. Däremot avser man av konvention den positiva roten när man endast skriver ”roten ur”. Detta finns även förtydligat i det lilla informationshäfte man får vid provet. Kvantitet II är då större än både den positiva och negativa roten från kvantitet I.

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • Ella skriver:

        Hej igen!
        Det stämmer att det var fråga 13 jag menade. Jag tog inte med mig anvisningshäftet hem, men är det nytt för 2016 att man antar den positiva roten? Senast hösten 2015 fanns ett liknande tal med i anvisningarna och då innebar roten ur att informationen var otillräcklig eftersom det kunde vara plus eller minus.

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Hej!
          Vad gäller roten ur så är det allmän matematisk konvention att man med roten ur ett tal a avser absolutbeloppet av roten ur a, d.v.s. den positiva roten. Det är inget som är unikt för högskoleprovet utan en allmän matematisk överenskommelse. Detta ska dock inte blandas ihop med lösningen på en andragradsekvation, t.ex. x^2 = 25, som har både en positiv och en negativ rot, i detta exempel +- roten ur 25. Vill du veta mer om detta kan du exempelvis läsa förklaringen på denna sida: https://www.mathsisfun.com/algebra/square-root.html.

          //Herman Appelgren, HP-coach

  30. Jakob Leth skriver:

    Hej! Vet inte om ni fortfarande svarar här med försöker ändå. Jag undrar om fråga 28 på del 5 (v.1). Jag får svaret till att vara A men ni har skrivit D. Hur ska man tänka på den?

    Tack för all motivation och alla tips som verkligen har hjälpt mig förbättra mitt resultat!
    Mvh
    Jakob

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Jakob!
      Från grundinformationen kan vi räkna ut att det finns 56 röda bollar totalt.
      (1): Vi kan räkna ut antalet röda bollar i låda A och vet att resten är i låda B.
      (2): Vi kan nu räkna ut det totala antalet bollar i respektive låda. Därifrån kan vi räkna ut antalet röda bollar i låda A (alla som inte är gröna) och vet att resten är i låda B.

      Svar: D

  31. Markus skriver:

    Har ni hittat något mer fel?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Markus!
      Under dagen ändrade vi, efter diskussion mellan våra coacher, vårt svar på PP2 F39 från D till C. I övrigt har vi inte hittat någon uppgift vi anser att vi har besvarat felaktigt, men det dröjer till på onsdag innan vi kan veta med säkerhet.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  32. Erix skriver:

    PP4 ELF
    31.
    ”The purpose of food taxes is to reduce sales of the products concerned. By introducing its fat tax in 2011, which was dropped after only a year, the Danish government also wanted to _____ revenue”
    A cut
    B spread
    C raise
    D end
    Hej!
    Jag undrar hur ni utesluter A på den här uppgiften? Jag tänker att mening nmr. 2 är en uppföljning till nmr 1., dvs. att man inte enbart vill minska försäljningen av produkterna utan dessutom (also wanted to..) vill skära ner på vinsten (revenue) som görs på försäljningen. Tänker att man måste syfta på försäljarnas vinst och inte danska regeringens vinst (de säljer ju inte) – alltså går C ”raise” bort.
    Nyfiken på era tankar!
    Hälsningar Erix

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Erix!
      Vi baserar vårt svar på resten av det första stycket. Där står att skatten avskaffades för tidigt för att man ska kunna bedöma eventuella hälsoeffekter, men att skatten var en betydande intäkt som nu istället måste komma från höjd inkomstskatt. Detta ger stöd för att ett av syftena var att skapa egna intäkter, snarare än att minska någon annans.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  33. Hanna skriver:

    Är ni säkra på att det bara var pp5 som var olika på olika ställen? Har jag då skrivit i Lund så är det v2 som gäller?
    Så facit på 2-4 stämmer för alla?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Hanna!
      Provet var identiskt på alla ställen förutom när de gäller utprovningspasset och provpass 5. Du kan själv kontrollera detta genom att jämföra versionerna via länken till studera.nu ovan, om du vill. Där kan du även se vilken version du skrev genom att leta upp din provlokal i listan.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  34. Mikael Fernström skriver:

    Hej, kontrollera ert facit lite extra på PP2 fråga 39, PP3 fråga 21 och PP4 fråga 17. De stämmer nämligen inte med vad jag skrev… :-)

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Mikael!
      Efter diskussion mellan våra coacher ändrade vi faktiskt vårt svar på PP2 F39 tidigare idag. Vårt nya svar kanske stämmer bättre med vad du svarade? Vad gäller PP3 F21 tänker vi så här:

      Vi ska jämföra a och b. Vi får veta att linjerna skär varandra i (a,b) vilket betyder att a är x-värdet i den punkten och b är y-värdet. Vi börjar att bestämma värdet på a genom att sätta att linjerna är lika med varandra. Ett bra sätt sedan är att förlänga 2x till 6x/3, så att x:en får samma nämnare:

      2x – 10 = -x/3 + 11
      7x/3 = 21
      x = 63/7 = 9 (alltså vårt värde på a)

      Nu behöver vi bara bestämma y, vilket vi gör genom att sätta in värdet på x i vår första linje:
      y = 2*9 – 10 = 8 (alltså vårt värde på b) vilket vi ser är mindre än a! Det innebär att kvantitet I är störst!

      Svar: A.

      Slutligen för PP4 F17 baserar vi vårt svar på att textförfattaren i det fjärde stycket från slutet skriver följande:

      ”Samtidsarkeologins viktigaste kännetecken är, menar Burström, studiet av hur föremål och andra materiella lämningar från det nära förflutna på olika sätt berör människan. De enklaste vardagsföremål kan i kraft av sin historia väcka en nyfikenhet på att få veta mera om de sammanhang som föremålen ingick i. Samtidsarkeologin är ett effektivt sätt att aktualisera en historia som det annars inte funnes någon omedelbar anledning att uppmärksamma och diskutera.”

      • Mikael Fernström skriver:

        Tack Herman! Ja, tycker absolut C ska gälla på PP2 fråga 39… Sen får jag backa på PP4 fråga 17, efter att ha läst texten lite noggrannare… På PP3 fråga 21 hade ni satt D när jag kollade, men det är ändrat till A nu. Så där är jag också nöjd. :-)
        Tre eller fyra fel totalt (beroende på PP2 fråga 39), det får duga.

        • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

          Hej Mikael!

          yes vi hade en temporär felskrivning på en uppgift som kan ha skett när vi förde över från vårt exceldokument till html koden på hemsidan. Det var säkert pp3 fråga 21. Det var en massa tjorv att se till att alla bokstäver hamnade på rätt plats manuellt =P Kul att du håller med oss på PP2 fråga 39. Vi får se om vårt överklagande går igenom! http://hpakademin.se/hpakademin-overklagar-facit/

          Bästa hälsningar
          Johan, HPAkademin

  35. Sa skriver:

    Hej, för det övriga landet: vilken version gäller då? 1, 2, 3 eller 4?
    Mvh

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Version 1 gäller i hela landet förutom Stockholm, Göteborg och Malmö/Lund.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  36. HästN skriver:

    Hej, kan ni kontrollera att ELF frågorna är rätt? Jag brukar skriva lågt på ELF och enligt eran facit har jag nu 18/20. Visst har jag pluggat hårt men det känns för bra för att vara sant . Har ni möjlighet att gå igenom ELF frågorna och dubbelkolla? Ni behöver inte göra wordgap texten om skatt på fetter för den har jag full koll på.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Vi har inte hunnit kontrollera ELF ännu, och vi kommer att stänga för dagen nu. Vi kommer att fortsätta kontrollera facit under de kommande dagarna. Däremot har vi efter att ha gått igenom mer än hälften av frågorna endast upptäckt ett fel, så vi är ganska säkra på att våra svar stämmer, åtminstone med undantag av någon enstaka uppgift.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  37. Eskil skriver:

    Hej, på version 1 provpass 5 så har ni skrivit svaret på fråga 2 som ”E”, men ett ”E” svarsalternativ finns ej.

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Eskil! Det stämmer. Vi råkade tidigare klistra in PP2 som v1 när vi gjorde v1,v2,v3,v4. Nu är det korrigerat och facitet ska stämma

  38. Danne skriver:

    Tror det blivit något misstag på PP5 V1?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Danne!
      Det stämmer, tack för att du påpekade detta! Vi råkade kopiera in fel provpass när vi skapade en separat tabell för provpass 5. Det har varit en lång dag ;)

      //Herman Appelgren, HP-coach

  39. Markus skriver:

    PP5 v1 är helt fel, den är samma som PP2 i erat facit

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Tack så mycket för att du påpekade detta! Vi hade kopierat in fel pass när vi skapade en separat tabell för provpass 5. Det har varit en lång dag ;)

      //Herman

  40. Markus skriver:

    Hur många uppgifter har ni kontrollerat nu? När tror ni att ni har hunnit kontrollera alla?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Markus!
      Vi har gått igenom nästan alla kvantuppgifter och cirka hälften av de verbala uppgifterna. Vi kommer dock att stänga ner för dagen och fortsätta att kontrollera våra svar under de kommande dagarna. Hittills har vi dock endast hittat ett fel, vilket var ett skrivfel när vi lade upp det på hemsidan, så vi är rätt säkra på att även resten av våra svar stämmer.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  41. Alex skriver:

    Vad ingår i eran webbkurs? Får man t.ex. XYZ/KVA/NOG/DTK uppgifter att träna på och i sådana fall hur många är det? :-)

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Alex!
      För närvarande innehåller vår webbkurs en kort matematisk genomgång (ännu ej fullständig), HP-skills, där vi går igenom varje del av högskoleprovet och hur man ska tänka på olika typer av uppgifter, hur man bäst förbereder sig praktiskt etc., samt slutligen högskoleprovssmulatorn, där man kan öva på 44 gamla högskoleprovpass och läsa lösningsförslag skrivna av våra coacher. Högskolesimulatorn kan du testa gratis genom att klicka på ”Min webbkurs” i menyn uppe till höger på ditt konto. Då har du dock inte tillgång till lösningsförslagen. När vi fullanserar vår webbkurs, vilket vi kommer att göra under perioden nu mellan proven, kommer vi även att ha uppgifter vi har gjort själva. Detta saknas dock i nuläget. Eftersom vår webbkurs ännu ej är fullständig säljer vi den nu till ett tillfälligt lägre pris.

      Vill du veta mer om webbkursen eller någon annan våra andra produkter får du gärna höra av dig till [email protected] eller 073 – 841 41 45.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  42. Magdalena skriver:

    En fråga angående svarshäftet och maskinen som rättar det. Råkade, upptäckte jag i sista stund, fylla i två olika svar på en rad i svarshäftet. Hur kommer det tolkas? Kommer jag få poäng för den frågan som det finns två svar på? Eller stryks den automatiskt?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Magdalena!
      Endast ett svar per fråga är giltigt. Har du fyllt i flera svar på samma fråga kommer frågan att strykas. Annars skulle man ju kunna fylla i alla rutor och få alla rätt ;)

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • Magdalena skriver:

        Ja, det var en slutsats jag också drog trots urlakad hjärna :), men jag tänkte(läs hoppades) att den där rättningsautomaten kanske rättade det alternativ som var hårdast ifyllt? nej?!

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Det är möjligt, men jag tror inte det. Du får se när det officiella resultatet kommer. Får du någon klarhet får du gärna dela med dig av det till oss :)

          //Herman

          • Madde skriver:

            Jag läste på sidan ni länkat till (efter provet) angående normeringen att om man kryssat i två alternativ så löser den optiska maskinen av den ruta som är starkast markerad, och går det ej att avgöra blir det en manuell korrigering, dvs en fysisk person som får avgöra vilket alternativ som kommer att räknas. Det nämnde även provledaren idag i min provsal

            • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

              Hej Madde!
              Du har helt rätt, tack för detta! Man lär sig något nytt varje dag ;)

              //Herman Appelgren, HP-coach

  43. Jesper skriver:

    Tänker på provpass 3 fråga 22. Basuppgiften…. Tänker att det ska vara A där. Detta då 5^7 > 2^10… Tänker jag fel?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Jesper!
      Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du har löst den, men så här tänker vi:

      Decimalsystemet, det vi använder, har talbasen 10. Detta innebär att det finns 10 olika värden (0-9) för varje position i ett tal innan man ökar ett steg i nästa position. I ett talsystem med basen 5 finns det bara 5 värden på varje position (0-4) och i ett binärt talsystem, d.v.s. ett med talbasen 2, finns bara två värden per position (0-1). Vi använder detta för att räkna ut värdet på de båda kvaniteterna.

      Kvantitet I: 2:an är värd 2*25, medan ettan är värd 1*5. 50+5=55
      Kvantitet II: Detta bli på samma sätt 32+16+4+2+1=55

      Svar: C

      • Jesper skriver:

        Ahh, såklart. Borde ha googlat innan jag skrev här =) Tack för förtydelsen!

        Tänkte f.ö. på baser i kontext till potenser…

  44. Danne skriver:

    Har ni hittat några fel i erat facit hittills?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Danne!
      Vi har gått igenom drygt halva provet och har ännu endast hittat ett fel, vilket vi har korrigerat. Det kommer dock dröja ett tag till innan vi har hunnit kontrollera alla uppgifter.

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • Danne skriver:

        Grymt jobbat! Hoppas ni inte har några fler fel, för jag är grymt nöjd med resultatet jag fick när jag använde ert facit!

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Så kul att höra! Det lär inte vara några betydande fel, även om det är möjligt att det är ytterligare något enstaka fel. Ditt resultat bör alltså vara ganska rättvisande.

          //Herman

  45. otto skriver:

    Har ni hunnit gå igenom uppgifterna och försäkrat er om att ni endast hade ett fel i facit?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Otto!
      Vi har gått igenom drygt halva provet och har ännu endast hittat ett fel, vilket vi har korrigerat. Det kommer dock dröja ett tag till innan vi har hunnit kontrollera alla uppgifter.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  46. Erik skriver:

    När släpps normeringstabellerna?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Erik!
      Normeringstabellerna släpps den 21 november. Då kan du även hämta ditt normerade resultat på hogskoleprov.nu.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  47. Marko skriver:

    Hej, jag råkade kryssa i två alternativ på en fråga i svarshäftet. Vad innebär detta för mitt prov? Stryks bara den frågan eller vad händer?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Marko!
      Jag är inte 100 % säker, men jag tror att det endast är den frågan som blir ogiltig då. Du behöver alltså inte oroa dig för att hela passet döms bort, om det var så du tänkte?

      //Herman Appelgren, HP-coach

  48. Christoffer skriver:

    Hejsan!
    Fråga 13 på PP5 undrar jag om. Kan inte y både vara negativ och positiv då det är roten ur, vilket leder till att informationen är otillräcklig, eller är jag helt ute och cycklar?

    • Christoffer skriver:

      Ska tillägga att det är hela landet som jag utgår ifrån

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Christoffer!
      Du är inte helt ute och cyklar, men konventionellt avser man endast den positiva roten, förutom i undantagsfall. Detta finns dessutom förtydligat i det informationshäfte som delas ut vid provtillfället. .

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • David skriver:

        Däremot så kan x vara negativt, så svaret i ert facit är nog ändå inte riktigt rätt.

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Hej David!
          Det stämmer att x kan vara negativt, men det påverkar inte svaret i detta fall. Y är ju positivt och alltså ändå större än x, vilket gör att B är rätt även då.

          //Herman Appelgren, HP-coach

  49. Milla skriver:

    Hur vet man om man skrivit typ 1,5 på den verbala delen….? Första gången jag gjort provet och känner mig jättedum, men det enda jag förstår är att jag har många rätt på den ena delen och ca hälften på den andra. Om man nu slår ihop provet till två delar med 80 frågor i varje. För den första var ,vad jag förstått, fejk. Har i alla fall inte en susning om det gått ok för mig eller inte, och är nervös.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Milla!
      Ingen anledning att vara nervös! Den 21 november släpper UHR normeringstabellerna för detta prov, vilket avgör vilken normerad poäng ditt sammanlagda antal rätt på respektive provdel (kvant/verbal) ger. Då kommer du även att kunna se ditt resultat på hogskoleprov.se genom att logga in på det konto du använde när du registrerade dig där. Hoppas att det besvarade din fråga!

      //Herman Appelgren, HP-coach

  50. Malin skriver:

    Är det bara facit för provpass 5 som är för hela landet eller skiljer sig era andra provpass facit också åt ( skiljer dessa sig från göreborg) Mvh Malin

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Malin!
      Det var bara det sista provpasset som fanns i olika versioner. Övriga provpass i facit ska alltså stämma oavsett var du skrev provet.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  51. Mattias skriver:

    Jag skulle vilja veta mitt resultat på ett ungefär. Jag fick dessa rätt. PP2 24, PP3 13, PP 19 och PP 13 rätt. Vad får man då?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Mattias!
      Du kan jämföra dessa resultat med normeringstabellerna från föregående år. Dessa hittar du på studera.nu. Normeringen brukar bli i stort sett densamma från år till år, men brukar variera med några poäng uppåt eller nedåt.

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • Milla skriver:

        Antalet rätta svar i normeringstabellerna, är det det sammanlagda antalet av båda läsdelarna och båda mattedelarna?

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Det finns två normeringtabeller, en för kvant och en för verbal. Ditt sammanlagda antal rätt på de båda kvantpassen jämförs då med normeringtabellen för kvant, och motsvarade för verbal.

      • Mattias skriver:

        Tack för bra svar. Verkar som att jag fick 0,4-0,5 idag då :)

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Ingen orsak! Skulle du när resultatet kommer vilja ha hjälp genom coachning, intensivkurs eller webbkurs är det bara att du hör av dig till [email protected] eller 070 – 841 41 45 :)

          //Herman

  52. Anja skriver:

    När kommer ni uppdatera erat facit här på hpakademin och de fel ni eventuellt gjort ?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Anja!
      Vi arbetar intensivt med att göra lösningsförslag för samtliga uppgifter, och upptäcker vi något fel kommer vi naturligtvis att rätta till det. Än så länge har vi dock endast hittat ett fel, som vi har korrigerat därefter.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  53. Saga skriver:

    Hej!
    Hur använder man normeringstabellen?
    Låt säg att man fått 2.0 på kvantitativa delen men 0.5 på den verbala delen, vad får man för snitt då? Eller typ 1.5 på på verbal men endast 0.8 på kvant?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Saga!
      Varje provdel, kvant/verbal, normeras individuellt, och ditt sammanvägda normerade resultat blir genomsnittet av de båda delarna. Får du exempelvis 1.5/0.8 på delarna blir ditt sammanvägda resultat 1.15. Observera att det är olika normeringstabeller för varje provtillfälle. Du kan läsa mer om hur normeringen går till på http://www.studera.nu/hogskoleprov/efter-provet/efter-hogskoleprovet/.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  54. Tommy skriver:

    Hej,
    Om jag skrivit provet i Göteborg, och det är version 1 jag skrivit. Är det då samma version 1 som resten av landet skrivit?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Tommy!
      Du kan se vilken ordning som gäller för dig här: http://www.studera.nu/hogskoleprov/efter-provet/facit-provfragor/. Vårt facit utgår från det som gällde i resten av landet.

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • Tommy skriver:

        Hej,
        Det var inte direkt min fråga. Finns det sammanlagt 5 olika versioner av provet, eller är version 1 i Göteborg samma som version 1 i resten av landet? :)

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Jag förstår! Ja, att döma av det som ligger på studera.nu fanns det bara 5 versioner av provet.

          • Markus skriver:

            Nej, det fanns bara fyra olika delar.

            • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

              Hej Markus!
              Det stämmer att det bara var 4 provpass, om man bortser från utprövningspasset. Det vi menar är dock inte antalet provpass utan antal versioner av provpass 5, vilket fanns i 5 olika versioner beroende på vilket provlokal man skrev i.

              //Herman Appelgren, HP-coach

              • Markus skriver:

                Nej det fanns bara 4 versioner av pp5. Observera att version 1 i Gbg/Lund/Sthlm är samma som den för ”resten av landet”

                • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

                  Du har helt rätt, ursäkta mig! Jag hade fått för mig att det var 5 versioner i Shlm/Gbg/Malmö, men det är ju bara 4.

                  //Herman

  55. David skriver:

    AKUT FRÅGA! Hej. Jag skrev provet idag och till min förskräckelse så ser jag nu att jag skrivit förvånansvärt dåligt på både det första fake passet samt det sista. Nu vet jag att dom trixat med proven för att fånga fuskare men saken är den att jag själv nu framstår som en fuskare då jag skrivit bra på resten av provet. Så nu till min fråga, kommer resultatet sticka ut i systemet? Samt vad ska krävas från att dom ska kunna dra tillbaks mitt resultat?

    Det ser ju ganska misstänksamt ut kan jag ju själv tycka. Men för att kunna radera mitt resultat så måste det ju finnas någon därute som har identiska fel också inte sant?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej David!
      Har du kollat så att ditt provpass stämmer med det vi har baserat vårt facit på? Vårt facit gäller inte för de prov som skrevs i Stockholm, Göteborg eller Malmö, eftersom ordningen var annorlunda i dessa städer. Du kan se vilken ordning som gällde för dig på http://www.studera.nu/hogskoleprov/efter-provet/facit-provfragor/. Skulle det visa sig att ditt sista pass sticker ut kan jag inte svara på hur UHR kommer att hantera detta. Skulle ditt resultat underkännas kan du överklaga detta om du anser att det har skett på felaktiga grunder. Du kan läsa mer om det här http://www.studera.nu/hogskoleprov/efter-provet/efter-hogskoleprovet/.

      //Herman Appelgren, HP-coach

    • Markus skriver:

      Hur har du fått tag på facit till första passet, alltså fakepasset?

      • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

        Utprovningspasset är inte samma i alla provlokaler. Jämför man sitt eget resultat med någon annans kommer de därför förmodligen inte att stämma överens.

        //Herman Appelgren, HP-coach

  56. Burr skriver:

    Kommer ni att skriva ner alla svar för prov 5? i stockholm

  57. Johan Ehrencrona skriver:

    Hejsan, undrade om tabellen på ”sökande och antagna till gymnasieskolan” på provdel fem. Tänkte på det under provet och ser det igen nu när jag kollar igenom frågorna. Tänker jag fel eller är det så att i varje kolumn så är det fler som har blivit intagna än som har sökt, hur funkar det?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Johan!
      Det stämmer, du avläser tabellen korrekt. Jag reagerade på samma sak, men jag har ingen aning om hur det kommer sig. Det får du fråga någon som arbetar med gymnasieantagningen ;)

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • Victoria skriver:

        Första kolumnen med antal sökande var för de som hand sökt utbildningen som förstahandsval. Antal intagna borde rimligtvis även inkludera studenter som haft utbildningen som andrahandsval. Men det var en himla konstigt formulerad fråga med tanke på hur tabellen såg ut.

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Hej Victoria!
          Ja, det har du helt rätt i. Tack, nu kommer jag att sova lugnare inatt ;)

          //Herman Appelgren, HP-coach

  58. Sara skriver:

    Hej!
    PP3, fråga 27. Varför kan man inte lösa det med påstående 1?
    3x-7=5
    3x-7+7=5+7
    3x=12
    3x/3=12/3
    x=4

  59. André Forsberg skriver:

    På uppgift 40 från provpass 3 förstår ajg inte hur man kan få det till en tredjedel? När jag räknade ut det fick jag ungefär 1/5.8, vilket i sig också är skumt. Jag har nu dubbelkollat uppgiften och får fortfarande ett svar som ligger närmre 1/5 än 1/3.

    Mvh André

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej igen!
      Vi har svarat B 1/4. Vi får det till ca. 6000/24000 = 1/4. Har du kollat på fel fråga i facit?

      //Herman Appelgren, HP-coach

      • André Forsberg skriver:

        Kollade på fel facit ja, men kan svära på att diagrammet jag fick på provet hade andra skalor….

        Måste varit hungern som förblindat mig!

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Det är fullt möjligt, det är en lång dag. Vi rekommenderar att man alltid äter och dricker ordentligt mellan varje provpass!

          //Herman

    • Carl-Johan skriver:

      Har du verkligaen kollat på 2011 då och inte 2012?

  60. David skriver:

    Hej!

    I och med att frågorna nu är tillgängliga. Jobbar ni på ett facit till vardera version av pp5?

    vänliga hälsningar
    David

    • Daniel Sjöö skriver:

      Pussla ihop lite själv annars?
      Det är samma frågor med annan ordning.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej David!
      Vi kommer att släppa lösningsförslag för den ordning som var i hela landet förutom Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är även denna ordning som vårt facit avser. Skrev du i någon annan ordning kan du kolla vilken denna var på http://www.studera.nu/hogskoleprov/efter-provet/facit-provfragor/ och själv pussla ihop ditt ”facit”. Frågorna var desamma på alla ställen, endast ordningen skilde sig.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  61. Alfred Wahlforss skriver:

    För n cirklar med radien r och en cirkel med radien R = nr frågan skrev ni d medan jag tycker att det är c. Kan ni förklara? Det är fråga 21 på provpass 5.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Alfred!
      Det stämmer absolut, C är rätt svar. Vi har korrigerat vårt facit för den frågan. Tack för att du påpekade detta!

      //Herman Appelgren, HP-coach

  62. Burr skriver:

    Hur får vi facit det står bara frågorna?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej igen!
      Du menar på studera.nu? Där finns alla frågor och ordningen för alla provlokaler. Vårt facit utgår från det som varit i hela landet förutom Stockholm, Göteborg och Malmö. Har du skrivit någonstans i dessa städer får du gå in och jämföra ordningen du fick frågorna i med den som är i vårt facit.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  63. 2.0an skriver:

    Hej, ert svar på Kvant 5, uppg 21 måste vara fel.
    Ni svarar D,
    För n cirklar med radien r och en cirkel med radien R gäller att R=r*n.
    Summan av omkretserna av de n cirklarna med radien r = 2pi*r*n
    Omkretsen för cirkeln med radien R = 2pi*R = 2pi*r*n
    Svar C

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Din stämmer absolut, vi har visst råkat mata in fel svar där. Tack för att du påpekade detta!

      //Herman Appelgren, HP-coach

  64. Sompz skriver:

    Kommer ni att släppa facit för v2, v3 etc också?

  65. Malin skriver:

    Dvs vilken version var eran facit rad för? ( tänker på alla provpass men speciellt provpass5) :) :) :)

  66. Sompz skriver:

    Kalle har 18 burkar med 35 kulor i varje burk. Hur många fler burkar behövs om det istället ska vara 30 kulor i varje burk?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Sompz!
      18 burkar med 35 kulor i varje ger att det totala antalet kulor var 630. Delar du detta på 30 kulor/burk får du att det skulle krävas 21 burkar, d.v.s. 3 fler.

      //Herman Appelgren, HP-coach

    • Carl-Johan skriver:

      Enkel matematik
      Kalle har 18 burkar med 35 kulor i varje burk, dvs. 18*35 = 630
      Hur många fler burkar behövs om det istället ska vara 30 kulor i varje burk?
      630/30 = 21
      18 – 21 = 3

    • Samuel skriver:

      18 * 35 = 630
      sen tar du 630 / 30 = 21
      alltså 3 extra burkar

  67. Daniel Sjöö skriver:

    Nu har de olika versionerna släppts.

    Vilken av versionerna gäller era svar på pp5?

  68. Malin skriver:

    Släpper ni en rad som vi kan ha som referens och pussla sjölva så är det tummen upp till er! Ni är grymma!

  69. Brandon skriver:

    Hej! Kommer ni att uppdatera facit med rätta svar nu när frågorna släppts?

  70. eva skriver:

    Är det nya facit för prov5 ute nu? tycker inte det har ändrats..

  71. Malin skriver:

    Såg att dom ändå gjort bra när dom la upp frågorna så man kan se om.man tillhörde v1 v2 v3 osv… skulle bli så glad om ni kunde lägga upp facit för dom olika! Är supernervös över att sista delen och det kan va avgörande för mig för att komma in!
    :)

  72. sofia jakobsson skriver:

    Vilket facit har ni rättat efter?

  73. Burr skriver:

    Nej fan jag fick ett väldigt bra provsvar, gjorde provet i Stockholm. Jag hoppast att det här verkligen stämmer!

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Burr!
      Kul att höra, vi hoppas också att det stämmer ;) Frågorna släpps om ca. 10 minuter, och då går det bra att fråga oss om uppgifter du hade problem med.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  74. kajsa skriver:

    Hej,
    stämmer ert facit när det kommer till provpass 2, provpass 3 och provpass 4?
    Jag skrev i göteborg och fick väldigt många fel på provpass 2, jag hoppas att det inte stämmer!

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Kajsa!
      Vi har inte fått några indikationer på att något annat än pass 5 skulle vara slumpat, men vi kan naturligtvis inte utesluta den möjligheten helt. Om ca. 20 minuter kommer frågorna att släppas, och då kan du ju se om våra svarsförslag stämmer med dina.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  75. Mattias skriver:

    En dum fråga. Totalt är det 160 frågor som räknas på HP. Vad är maxpoäng? 160 poäng? Man behöver ju bara 73 för 2.0?!

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Mattias!
      Bortser man från utprovningspasset är det 160 frågor, vilket ger en total maxpoäng på 160. De båda delmomenten, kvant respektive verbal, normeras dock separat. För att få 2.0 på dessa delar behöver man vanligtvis 70-75 rätt på båda. För att få ett sammanlagd normerat resultat på 2.00 behöver man få 2.0 på båda delmoment.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  76. adam skriver:

    Hej, kommer ni att kunna publicera olika svaren på PP5 och de olika skolorna runt i stockholm ? tex östra latin 20.00?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Adam!
      Vi har inte helt bestämt oss för hur vi kommer att släppa lösningsförslag på det sista provpasset, den ändrade ordningen kom som en överraskning även för oss. Vi kommer dock förmodligen att ge svar på varje uppgift, så får man på egen hand försöka pussla ihop hur många rätt man hade. Det beror lite på vilket sätt UHR släpper frågorna ikväll.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  77. Södra Stockholm skriver:

    Vilken stad är ert facit baserat på? Är det Göteborg med omnejd?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej!
      Vi vet tyvärr inte för hur många vårt föreslagna facit stämmer, eftersom vi inte vet hur UHR har gått till väga när de har blandat om frågorna. Märker du att många av våra svar inte stämmer med dina är det alltså troligt att du har skrivit en annan version av provet. Det officiella facit släpps på onsdag.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  78. Peter Malm skriver:

    Vad är bästa strategin för att höja verbdelen? Kvant går galant men det är verb som drar ner.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Peter!
      Det är svårt att så här via en kommentarstråd ge några ingående rekommendationer om vad just du skulle få ut mest att att jobba på, men i normalfallet är det effektivaste sättet att förbättra sig på den verbala delen att öva på gamla högskoleprov. Många ord och textyper återkommer, så du får ut mer av det än av att öva på läsning rent allmänt. Den verbala delen är dock svårare att förbättra sig på än kvant, och det är något man får jobba på på lite längre sikt.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  79. Malin Andersen skriver:

    Hade varit nice om ni la ut olika ”facit” för provpass och specificera vart de skrev så kan man ju kika om någon verkar stämma med sitt provpass 5. Håller tummarna för att ni är så grymma! ?Tack för det första ”facits”

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Malin! Vi vill helst inte lägga ut något som vi inte är väldigt säkra på att det är rätt! Förra året fick bara 2 fel i hela facit under dagen men vi ville verkligen få alla rätt i år =) När frågorna släpps kan vi ge ett utförligare facit till PP5! Tack själv för att du kom in hit och pratade med oss =) Bästa hälsningar /Johan

  80. Anna Nordin skriver:

    Hej!
    Hur gör man för att överklaga frågor? Kartan av en utgrävning på pp5 var så svår att läsa tyckte jag :(

    Tack!

  81. Karin Sondell skriver:

    Hej! Har jag förstått rätt att facit på pp5 kan vara fel för mig som skrev provet på Karlstads universitet?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Karin!
      Frågorna på det sista passet var i slumpad ordning beroende på vilken provlokal man skrev i. De svar vi har lagt upp för det passet stämmer alltså kanske eller kanske inte, beroende på var man skrev. Exakt vilka svar som är rätt på vilket ställe vet vi inte förrän på onsdag, då det officiella facit läggs upp.

      //Herman Appelgren, HP-coach

  82. Simon Brobäck skriver:

    Hej, kommer ni efter 20:00 ge ett facit på frågorna på PP5 så man kan se om man svarat rätt på varje enskild fråga och kanske sedan rätta PP5 på egen hand?

    Har räknat vilket antal av de olika svarsalternativen (A-E) ni lagt in i facit på PP5 och de borde väl vara samma för alla om de inte bytt ordningen på svaren med, har ni koll på det? Det kan kanske ge en liten riktlinje om man har ungefär lika många A och B etc. som ni har.

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Simon!
      Vi har inte bestämt helt hur vi kommer att göra, den ändrade ordningen kom som en överraskning även för oss. Vi kommer dock förmodligen att göra som du säger, d.v.s. lägga upp lösningsförslag för varje fråga, så får man på egen hand försöka pussla ihop hur många rätt man fick.

      //Herman Appelgren, HP.-coach

  83. Alex skriver:

    I vilken ordning brukar ni göra de kvantitativa delarna?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Alex!
      Vi rekommenderar i normalfallet att man gör kvantdelarna i den ordning de kommer, d.v.s. XYZ – KVA – NOG – DTK.

      //Herman Appelgren, HP.-coach

  84. Anton skriver:

    Hej! Har ni någon tanke/aning om hur ni tror normeringen kommer vara denna gången? Upplevde att jag fick ovanligt högt på verbala delen och ovanligt lågt på kvantitativa. Är detta något som känns igen, eller kanske bara ett sammanträffande? Normeringen skiljde ju sig en del i våras jämfört med tidigare år, så kanske skiljer sig nu igen?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Anton!
      Det är väldigt svårt att säga. Normeringen brukar skilja sig med något rätt svar per normerad poängnivå från år till år, men hur det kommer att gå just i år kan vi inte säga något om.

      //Herman Appelgren, HP.-coach

  85. Lucas Solteiro skriver:

    Har de släppt officiellt vilket pass som var utprövningspasset?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej Lucas!
      Nej, det har inte släppts någon officiell info från UHR ännu. Frågorna släpps senast kl. 20 ikväll och det officiella facit släpps på onsdag. Vi är dock tämligen säkra på att provpass 1 var utprovningspasset, då det var det enda där olika personer fick kvant- respektive verbala provpass.

      //Herman Appelgren, HP.-coach

  86. André Forsberg skriver:

    Upplevde provpass 4 uppgift 29 som en väldigt skum fråga. Är den inte grammatiskt inkorrekt?

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej André!
      Frågorna släpps först kl. 20, så vi kommer inte att ha möjlighet att ge några enskilda lösningsförslag förrän då, såvida du inte kommer ihåg hur uppgiften är formulerad? Annars återkommer vi till dig när vi har frågorna framför oss!

      //Herman Appelgren, HP.-coach

    • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

      Hej igen, André!
      Jag har nu kollat på frågan du undrade om. Vad är det du menar är grammatiskt inkorrekt?

      //Herman Appelgren, HP-coach

  87. Alfred Wahlforss skriver:

    Finns det ingen möjlighet att rätta provpass 5 för de som gjorde det på Södra Latin i Stockholm?

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Alfred! Tyvärr har vi inte möjlighet till det =/ uppgifterna släpps klockan 20:00 då kommer vi att diskutera dem här! Kom tillbaka då! =)

  88. Milla skriver:

    Lägger ni ut ett ”facit” denna gången också? Med vänlig hälsning, Milla

    • Johan Ström Senior HP-Expert skriver:

      Hej Milla! Yes facit ligger här http://hpakademin.se/facit-hogskoleprovet/ Vi kunde dock inte göra ett riktigt facit för PP5 eftersom de verkar ha slumpat uppgifterna på den beroende på vilken provsal man var på!

      • Milla skriver:

        Jag skrev i Kristinehamn i Värmland, vet du om facit för prov 5 är det ni lagt ut? Hur funkar normeringen sedan? Hur vet jag på ett ungefär vad jag får?

        • Herman Appelgren HPAkademin skriver:

          Hej Milla!
          Vi vet tyvärr inte för hur många vårt föreslagna facit stämmer, eftersom vi inte vet hur UHR har gått till väga när de har blandat om frågorna. Märker du att många av våra svar inte stämmer med dina är det alltså troligt att du har skrivit en annan version av provet. Det officiella facit släpps på onsdag. På vilket sätt de kommer att göra detta vet vi inte. Förmodligen kommer de att släppa olika facit beroende på var man har skrivit. Normeringen borde dock inte påverkas av detta, eftersom det är samma frågor.

          //Herman Appelgren, HP-coach

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *