Blogg

Överklagande på gång för uppgift 33 på provpass 1

Uppdatering 2019-04-10 12:50
Officiella facit är publicerat. Det visar sig att UHR anser att C är korrekt svar. Textförfattaren anser att det är en dåligt konstruerad fråga, både C och D kan vara rätt, och det går egentligen inte att välja ett av dem. Baserat på detta kommer vi att skriva en överklagan och argumentera för att både C och D borde ge rätt svar. Det ska noteras att vi tidigare gjort överklaganden av ELF-frågor och inte fått något gehör överhuvudtaget. Men då hade vi ju inte heller den ursprungliga textförfattaren på vår sida =D. Gå in och likea vår facebook page om du vill bli uppdaterad när vi får svar: https://www.facebook.com/HPAkademin/

 

Överklagan på gång för uppgift 33 på provpass 1
Vi har ju lyft i vårt facit att uppgift 33 på provpass 1 på vårens prov 2019 inte är en bra uppgift.

Nu har faktiskt författaren till texten uttalat sig i frågan!

——————————————————————————————————————

”Från: Johan Ström <[email protected]>
Skickat: den 9 april 2019 17:56

Hi Julian!

My name is Johan Ström and I represent a test prep company called HPAkademin.

Your text ””Doing Good”” was featured recently in the Swedish SAT test.

I would like your take on how you interpret the first paragraph of the text.

Regards
Johan Ström, HPAkademin”

——————————————————————————————————————

”Från: Julian Baggini <[email protected]>
Skickat: den 9 april 2019 18:06

Thanks. You are the third person to ask me about this!

See below my exchange with a fellow Swede [name redacted]”

——————————————————————————————————————

Från: Johan Ström <[email protected]>
Skickat: den 9 april 2019 18:27

Hi again!

Is it ok for you if I publish your replies on our blog?

I know that a lot of people here that has taken the test wonders about the status of the question so that would help them keep up with the situation.

——————————————————————————————————————

”Från: Julian Baggini <[email protected]>
Skickat: den 9 april 2019 20:17

If you’re going to make something public please use this.

I understand that the passage set was:

”When I was young, I would frequent two Catholic churches. One took its weekly collection by passing around a cloth bag, while at the other the congregation placed their offerings on a tray. I saw no reason for the variation, but an older churchgoer explained that it made a big difference to what people gave. People would put coins into a bag because others could only hear and not see that they had donated, whereas they would be more inclined to put notes onto a tray as a public display of their generosity.
For an innocent young boy, it was a startling introduction to our endemic cynicism about charitable giving. You are seen as comically naïve if you believe that people give up
their time or money purely out of the goodness of their own hearts. ‘What’s in it for them?’ is often the automatic response to signs of conspicuous altruism.”

The question asked was:

33. What is the main argument in the opening paragraph?
A People may differ a great deal concerning the amount of money they donate.
B Different churches favour different ways of collecting money from people.
C People tend to give away more money if they know they are being watched.
D Social factors are relevant regarding people’s willingness to donate money.

If this is accurate, it is not, in my view, a well-posed question. The argument rehearsed (though not necessarily endorsed) in the paragraph supports both C and D. To ask which is the main argument is difficult. The argument itself concerns only money (so supports C) but the point being made is clearly larger (so supports D).

If I were to sum up the point of the argument it would be that apparent acts of altruism are widely believed to be, in reality, acts of self-interest. Hence the ‘What’s in it for them?’ phrase at the end.
Neither C nor D captures this completely. D is a broader point, C is narrower.

Therefore I do not think it is clear enough what the right answer to this question is.

Dr Julian Baggini
Writer | Speaker | Consultant
Academic Director, Royal Institute of Philosophy
——————————————————————————————————————

Vårt resonemang kring frågan och anledningen till varför vi bytte till att tro att uppgiftens rätta svar borde vara C handlade ju just om att vi trodde att UHR använde en viss tolkning på ”social factors”. Innan så hade vi alltså D som rätt svar med ungefär samma motivering som textförfattaren nämner. Men det visar sig nu alltså att själva textförfattaren alltså inte gör den tolkningen av begreppet ”social factors” så det ska bli spännande att se om UHR sätter C eller D som rätt svar nu! Oavsett så håller vi med Julian om att uppgiften inte är bra.

I vår revidering när vi ändrade det troliga svaret från D till C resonerade vi så här:

Ytterligare revidering Vi har faktiskt i slutändan bestämt oss för att ändra uppgift 33 till svarsalternativ C. Vårt resonemang var tidigare att exemplet inte nödvändigtvis visar att ”people tend to give away more money if they know they are being watched.” just eftersom exemplet visar på att mängden pengar man ger inte var själva grejen. Själva grejen var ju ju att man ville ge på ett synligt sätt. Sen var det ju som vi uppfattade att man i båda exemplen blir watched, så själva kontrasten är inte huruvida man blir iakttagen eller inte. Vi trodde också att ”social factors” innebar ”sociala aspekter” d.v.s. socialt som i interaktionen mellan människor, och då är det ju svårt att argumentera för att D skulle vara fel.Det vi nu i efterhand har insett är det nog är så att UHR menar med ”social factors” faktorer som socioekonomisk status, utbildningsnivå osv, och då blir ju svarsalternativ D klart fel. Sen kanske vi överdrev vikten av själva exemplet och sättet det gjorde att C kunde vara fel. Man kanske menar istället med hela stycket att man inte vill ge pengar bara för givandets skulle, och exemplet är bara ett exempel på att man vill att det ska synas när man gav. Det är väldigt lurigt då vi ju inte riktigt håller med hur de formulerat det i C, men eftersom ”social factors” grejen ger en tydligare anledning till varför D kan vara fel så tror vi att det är så UHR har tänkt. Vi har någon gång tidigare haft en tydlig konflikt med UHR angående en fråga på ELF och då var det också att ett visst ord kunde ha andra betydelser men UHR hade inte tagit det i beaktning. Så vi tror nu alltså att de bara tänkt på ”social factors” som socioekonomisk status och inte tänkt på att man kan tolka det på något annat sätt. Alltså blir C rätt men inte D. Men vi är verkligen inte säkra =P Riktigt jobbig fråga. Blir kanske en överklagning på denna ändå.

 

HPAkademins frågestund våren 2019

Här kan du ställa frågor som vi besvarar så fort vi kan!

När frågorna släpps på måndag så kommer vi att göra detaljerade lösningar till alla uppgifterna som vi delar med oss av gratis! Du kan nå frågorna genom att skapa en gratis användare och sen gå in till vår HP-simulator! där provet kommer att finnas längst uppe.

Vi kommer sedan om några dagar göra en normeringsspekulation där vi berättar vad vi tror om hur svår normeringen kommer att bli. Den kommer att finnas här: https://hpakademin.se/normering-hogskoleprovet/

 

Skapa en gratisanvändare

Detta provets lösningar är gratis, men du kan även förstås köpa webbkursen om du vill ta del av alla våra tips, lösningar, uppgifter och metoder.

Köp webbkursen

 

Du ställer frågor här genom att göra en kommentar med frågan i =)

 

De bästa på högskoleprovet – Topplistor hösten 2018

Högskoleprovet topplista

Här har vi listan på de som är bäst på högskoleprovet hösten 2018! Väldigt kul att se vilka som fått de bästa resultaten på högskoleprovet!

Fetmarkerade personer är coacher hos HPAkademin.

Topplistan för senaste provet kan du hitta här

Topplistan för våren 2018 kan du hitta här

 

Topplistan högskoleprovet hösten 2018

Placering Namn Ålder Antal rätt Antal 2,0
1 Jörgen Aasa 50 år 160 1
2 Oszkar Marko 25 år 159 3
3 Erik Nordmark 19 år 159 1
4 Emil Jansson 38 år 159 1
5 Jacob Löfvenberg 47 år 159 1
6 Per Adolfsson 58 år 159 1
7 Kenny Lee lker 43 år 158 1
8 Herman Appelgren 23 år 157 6
9 Fredrik Helleberg 25 år 157 4
10 Jonas Hyllengren 26 år 157 2
11 Jacob Berg 29 år 157 2
12 Hanna Nyberg 30 år 157 2
13 Johan Eneling 44 år 157 2
14 Christina Fagerberg 45 år 157 2
15 Linus Thiel 40 år 157 1
16 Dag Rydorff 52 år 157 1
17 Johan Jönemo 44 år 156 2
18 Peter Svensson 51 år 156 2
19 Hugo Friman 19 år 156 1
20 Gustav Kettil 28 år 156 1

 

Det var helt bananas höga resultat detta provet måste man säga. På många tidigare prov så har den som haft allra högst resultat haft 157 rätt eller 156 osv. Nu var alltså topp 20 listan helt fullmatad med resultat som nästan aldrig varit på provet tidigare.

Just under topp 20 kom HPAkademins Johan Ström och Christoffer Lindgren som fick 26e respektive 27e plats (båda hade 2,0 och 155 rätt)

Några HPAkademiker fick väldigt bra resultat men ändå inte 2,0 eftersom normeringen var så otroligt hård. William Ström och Fredrik Halldal kom in på 154 rätt. Sebastian Fernstedt kom in på 153 rätt.

Åter igen en ny provskrivare med full pott! När HPAkademins Axel Skorup Averås (coach på HPAkademin) fick 160 rätt 2016 så var han då tredje personen nånsin som fått 160 rätt. Nu blir Jörgen Aasa den femte personen att få det respektabla resultatet!

Som man kan se så är det också en hel del andra personer utöver oss från HPAkademin som skriver högskoleprovet för skojs skull. Av topp 20 listan så är det 10 personer som fått 2,0 åtminstone en gång tidigare (på provet sen 2011).

Vilka är då bäst i respektive geografiskt område?

 

Topplistan på högskoleprovet per län/anordnare

Område Namn Ålder Antal rätt
Universitetet i Stockholm Jörgen Aasa 50 160
Universitetet i Linköping Jacob Löfvenberg 47 159
Universitetet i Uppsala (Uppsala/Visby) Emil Jansson 38 159
Universitetet i Karlstad Kenny Lee lker 43 158
Universitetet i Göteborg Fredrik Helleberg 25 157
Universitetet i Lund Hanna Nyberg 30 157
Mälardalens högskola (Eskilstuna/Västerås) Marcus Isberg 28 156
Universitetet i Umeå Johan Sande 44 155
Högskolan i Skövde Filip Rydin 18 154
Högskolan i Jönköping Edvin Jämting 18 154
Högskolan i Dalarna (Falun/Borlänge) Erik Broback 18 154
Högskolan i Halmstad Pontus Lidén 30 154
Tekniska universitetet i Luleå Emma Börjesson 35 154
Linnéuniversitetet (Växjö/Kalmar) Einar Ceder 18 153
Mittuniversitetet (Sundsvall/Östersund) Erik Wilhelm Widlund Mellergård 28 153
Högskolan Väst Gösta Mellberg 69 153
Blekinge tekniska högskola (Ronneby/Karlskrona) Gustav Åman 17 153
Högskolan i Borås Hampus Erlandsson 31 152

 

Topplistan för  flest antal 2,0 resultat

Rutinlistan! De som fått 2,0 flest antal gånger (gäller bara för provet sen 2011)

Mesta 2,0orna
Placering Namn Ålder Antal 2,0
Högst antal rätt
1 Jonas von Essen 27 år 8st 158
2 Erik Sundblom 23 år 7st 158
3 Per Johansson 62 år 7st 156
4 Fredrik Eriksson 40 år 7st 154
5 Herman Appelgren 23 år 6st 157
6 Johan Ström 33 år 5st 156
7 Fredrik Helleberg 25 år 4st 157
8 Gösta Mellberg 69 år 4st 155
9 Manne Freyland 51 år 4st 153
10 Axel Skorup Averås 27 år 3st 160
11 Oszkar Marko 25 år 3st 159
12 Mikael Andersson 60 år 3st 158
13 Sebastian Fernstedt 30 år 3st 155
14 Joel Fredin 36 år 3st 155
15 Jens Gustafsson 52 år 3st 155

 

HPAkademin har alltså en hel del rutin inom högskoleprovet också!

Om du känner att du vill ha hjälp att få bra på högskoleprovet så hör av dig till oss! HPAkademin walks the walk =)

Vår webbkurs är baserad på kunskapen från de som faktiskt får allra bäst på högskoleprovet. När det gäller coachning så har vi också naturligtvis de bästa coacherna.

Läs mer om webbkursen Läs mer om coachningen

 

Boka idag och låt oss hjälpa dig att nå ditt mål till höstens högskoleprov!